Queen – I Want To Break Free

queen official


I want to break free, I want to break free"
I want to break free from your lies
You're so self-satisfied I don't need you
I've got to break free
"God knows, God knows I want to break free 

רקע על השיר והיוצרים

להקת Queen היא להקת רוק בריטית שפעלה (בהרכבה המקורי) מתחילת שנות ה-70 עד אמצע שנות ה-90. 

הלהקה הייתה מורכבת מפרדי מרקורי כזמר ופסנתרן, בריאן מיי כגיטריסט ראשי, ג'ון דיקון כבסיסט ורוג'ר טיילור כמתופף. 

סולן הלהקה, פרדי מרקורי, נפטר בשנת 1991 לאחר מאבק באיידס וכמה שנים לאחר מותו בסיסט הלהקה ג'ון דיקון החליט לעזוב את הלהקה בטענה שהיא לא יכולה להתקיים בלי פרדי.  כיום, שני חברי הלהקה הנותרים מופיעים עם הזמר אדם למברט שמשמש כסולן הלהקה.

מאז הקמתה ועד היום, קווין נחשבת לאחת הלהקות המשפיעות והמצליחות בהיסטוריה.

IMBD

"I Want to Break Free" הוא שיר שבוצע על ידי להקת קווין ונכתב על ידי בסיסט הלהקה, ג'ון דיקון בשנת 1984 ומדובר בו על מישהו שנמצא במערכת יחסים שלא מתאימה לו והוא רוצה להשתחרר ממנה.

השיר מופיע באלבום The Works, אלבומם ה- 11 של הלהקה והוא הפך ללהיט באירופה ובדרום אמריקה. למרות זאת, הסינגל הגיע למקום 45 בלבד במצעד המוזיקה האמריקני, אך הגיע למקום השלישי בבריטניה ומכר למעלה מ־200,000 עותקים. 

עד היום, שיר זה נחשב לאחד מהלהיטים הגדולים והבולטים ביותר משנות ה-80 ואחד השירים הטובים והאהובים ביותר של הלהקה.

uDiscover Music‏

רקע על כתיבת השיר ומשמעותו

השיר נכתב על ידי ג'ון דיקון, נגן גיטרת הבס של הלהקה בשנת 1984.

בשיר מתואר מקרה של מישהו שמרגיש "לכוד" במערכת יחסים שהוא נמצא בה ורוצה 'להשתחרר' מבן הזוג שלו.

צילום מסך מאתר azlyrics.com


לכותב השיר היו כוונות נוספות למילים ומסרים נוספים שרצה להעביר דרך השיר וכמו כן, במהלך השנים התפתחו מספר משמעויות ופרשנויות נוספות.

  • המשמעות הפופולארית ביותר היא שהשיר מדבר על כיצד הגברים תופסים את תנועת הפמיניזם שהתפתחה מאוד בתקופה ההיא, מדובר בשיר על אדם שרוצה להשתחרר ולצאת מהחיים שהוא נמצא בהם ולעזוב את המקום אליו הוא שייך כדי להיות מי שהוא, מה שמתקשר לתנועת הפמיניזם משום שאז תפקידים מגדריים היו מוגדרים באופן קיצוני ונשים היו מוגבלות בעיקר למטלות הבית, והתנועה הפמיניסטית דגלה בלקדם נשים ולשבור את הסטריאוטיפ הזה. בעקבות זאת, השיר הפך למין המנון חופש לנשים. 
  • עוד טיעון פופולרי למשמעות השיר מתייחס דווקא לסולן הלהקה, פרדי מרקורי. הטענה הייתה שהוא שר על כך שהוא רוצה לצאת מהארון כהומו, להשתחרר ההחזקה של הסוד הזה ושהשיר דווקא מתייחס לדיכוי של קהילת הלהט"ב באותם הזמנים, משום שבתקופה זו עדיין לא הייתה קבלה ושיוויון כלפי חברי הקהילה ורוב האנשים שהשתייכו אליה נאלצו לשמור על זהותם האמיתית מוסתרת. ובשיר פרדי כביכול צועק את צעקתם של חברי הקהילה.
  • פרשנות נוספת של השיר היא קידום הרעיון שאתה יכול להיות מי שאתה רוצה להיות. אתה לא צריך לחיות בהתאם לנורמות וההגבלות החברתיות.  במיוחד בתקופה שבה השיר יצא, היו הרבה מאוד סטראוטיפים ומסגורים שאליהם השתייכו אנשים, בשנים אלו היינו רחוקים מלהיות חברה שוויונית ומקבלת והשיר בא לשבור את התופעה ולתת לאנשים להרגיש יותר בנוח עם מי שהם ולתת לעצמם את המקום לחיות מחוץ לנורמות החברתיות.


בזכות הפרשנויות הללו ונוספות השיר הפך להמנון שמבטא את החופש האישי של האדם.

Queenband.wikia Wiki – Fandom‏

מהו וידאו קליפ?

וידאו קליפ היא יצירה המשלבת פסקול מוסיקלי ודימויים חזותיים. הצילום והעריכה של הקליפים מושפעים מז'אנרים שונים של סרטים ושל פרסומות.

קליפים הפכו לאחד מסוגי התוצרים התקשורתיים הנפוצים ביותר בתרבות העכשווית והם באים צורות רבות ושונות, בגלל השימוש באמצעי ביטוי ובכלים ויזואליים שונים.

הקליפ של "I want to break free"

השיר "I want to break free" ידוע ברובו בזכות הקליפ שלו, שבתקופה ההיא היה נחשב לפורץ דרך.

בקליפ זה, כל חברי הלהקה התלבשו כמו נשים (דראג), רעיון שהציע רוג'ר טיילור, המתופף של הלהקה.

זוהי אמורה להיות פרודיה על אופרת סבון בריטית ששודרה במשך המון שנים בבריטניה ששמה "Coronation Street".

טיילור הוסיף כי מעבר לניסיון לעשות את הפרודיה על הסדרה, הייתה גם כוונה ליצור בדיחה ולבדר את הצופים בקליפ.

באחד מהראיונות הוא אמר: "עשינו (הלהקה) כמה סרטונים רציניים ואפיים בעבר, ופשוט רצינו שאנשים יידעו שאנחנו לא לוקחים את עצמנו יותר מדי ברצינות, שאנחנו עדיין יכולים לצחוק על עצמנו. אני חושב שהוכחנו את זה", בנוסף לכך, הלהקה טוענת שצילום הקליפ הייתה אחת החוויות הכי טובות שהיו להם.

Coronation Street Blog‏

בקליפ זה, ניתן לראות את חברי הלהקה מוצגים בדראג וכל אחד מהם עושה סוג של פרודיה לדמויות שונות מהסדרה: 

  • פרדי מרקורי (הסולן) כעקרת בית
  • ג'ון דיקון (נגן גיטרת בס) כסבתא
  • רוג'ר טיילור (מתופף) כתלמידה
  • בריאן מיי (גיטריסט) כעקרת בית

במהלך הקליפ הם נמצאים בתוך בית וכל אחד מהם עושה פעולות שמיוחסות לנשים (לדוגמא, שאיבת אבק, ניקיון, בישולים וקריאת מגזינים) וכולם זועקים את מילות השיר ואומרים כי הם רוצים 'להשתחרר' מחייהם.

קבלת הקליפ במדינות שונות

הקליפ והשיר זכו לשבחים בבריטניה בה דראג הייתה בדיחה פופולרית בקומדיה הבריטית בזמנו והשיר עצמו הפך ללהיט ולהמנון המסמל את חופש הפרט.

לעומת זאת, הקליפ היה מאוד שנוי במחלוקת בארצות הברית והבדיחה לא עברה שם בצורה טובה משום שההומור הבריטי לא היה מובן לאמריקאים וחלקם לא ראו בעין יפה את הלבוש הנשי והדראג. בהתחשב בתקופה שבה השיר יצא, דראג לא היה משהו שרואים לעיתים קרובות ולכן בהרבה מקומות שבו הקליפ הוצג הוא היה נראה חריג ועורר דחיה מסוימת מצד הקהל.

הקליפ נחסם ב-MTV ללא סיבה רשמית, אך ככל הנראה שהסיבה היא הפרובוקטיביות והרעש שהקליפ עורר באמריקה.

למעשה, זהו אינו הקליפ היחיד של הלהקה שנחסם מה- MTV, אלא גם הקליפ שהוציאה הלהקה ב-1982 לשיר "BODY LANGUAGE" נחסם בגלל היותו פרובוקטיבי מידי ביחס לתקופה, והוא היה הקליפ הראשון שאי פעם נחסם בתולדות הערוץ.

queen official

חשוב לציין שבאותה התקופה, אם קליפ לשיר מסוים לא הוצג בערוץ MTV היה ניתן לומר שהוא כאילו לא קיים. הייתה חשיבות מאוד גדולה לערוצי המוזיקה בזמנו משום שהם היו פופולריים והיו להם אחוזי צפיה מאוד גבוהים וכך ערוצים אלו עזרו לחשוף להקות ושירים לקהל הרחב.

לאחר חסימת הקליפ של "I want to break free" , הלהקה טענה כי מעמדם באמריקה כבר לא נשאר אותו הדבר מאז והרבה מהשירים שלהם שיצאו לאחר מכן לא הושמעו בתדירות גבוהה שם ואפילו בכלל.

בריאן מיי, גיטריסט הלהקה, אמר בראיון: "אני חושב שבשלב הזה (לאחר יציאת השיר) איבדנו את אמריקה, וזה חבל, זה אומר שיש המון שירי קווין שמעולם לא הושמעו או שם."

ניתוח הקליפ

לאחר שראינו והבנו בצורה טובה יוצר מהי משמעות השיר, מה רואים בקליפ ועל מה הוא מבוסס נוכל ללמוד בצורה מעמיקה יותר על הייצוג של הקבוצות השונות בקליפ ועל הסטראוטיפים שהוטמעו והונצחו בקליפ הזה.

כדי לעזור לצופה להבין ולהתחבר בצורה טובה יותר לטקסט תקשורתי מסוים, במקרה שלנו הקליפים, משתילים בו כל מיני סמלים שונים שיעזרו לו להבין על מה מדובר, לרוב הסמלים הללו יהיו מיתוסים (כללים ומוסכמות חברתיות) וסטריאוטיפים.

במקרה של הקליפ הזה, הסימנים העיקרים שהוטמעו היו סטריאוטיפים על תפקיד האישה בחברה.

חשוב לקחת בחשבון שהקליפ הזה נוצר על ידי גברים, ומופיעים בו גברים ולכן ניתן ללמוד ממנו כיצד גברים רואים נשים.

בכל אחת מהדמויות שחברי הלהקה מחכים ניתן לראות את המסגור ואת הסטריאוטיפים של האישה:

Pinterest‏

פרדי מרקורי כעקרת בית – נועלת עקבים, לבושה בבגדים ורודים עם עגילים ורודים (צבעים נשיים), לובשת חצאית ושואבת אבק ומנקה את הבית (תפקידה של האישה על פי הסטראוטיפ).

Mainstream Sellout – Tumblr‏

בריאן מיי כעקרת בית – לובשת פיג'מה ורודה, מסלסלת את השיער, קוראת מגזינים של נשים על בישול.

Queenband.wikia Wiki – Fandom‏

רוג'ר טיילור כתלמידת בית ספר – מסודרת, שיער מסודר וסרטים שזורים בו, חצאית, נמצאת במטבח ומבשלת.

Pinterest‏

ג'ון דיקון בתור אישה מבוגרת – יושבת וקוראת עיתון, ג'קט שחור וכובע עם פרחים עליו, כפפות שחורות, שיער לבן ומסודר, עגילים.


בנוסף לכל דמות, ניתן לראות שימוש גדול בצבעים בקליפ. הצבעים הבולטים בו הם צבעים פסטלים כמו לבן, ורוד ובז', צבעים אלו נותנים לצופה קונוטציה של סדר ורוגע ואלו צבעים שעל פי החברה מוגדרים כצבעים נשיים, וכפי שניתן לראות, כל אחד מחברי הלהקה לובש בגדים בצבעים שמאפיינים את הדמות הספציפית שלו ולרוב אלו יהיו צבעים ורודים.

אך מה שמשותף לכל הדמויות הוא שהן לא רוצות לחיות את החיים הללו – על אף שבקליפ ניתן לראות הנצחה של אותם מסגורים וסטריאוטיפים לגבי נשים, הם שם במטרה ליצור ניגוד ולהראות שאותן נשים רוצות להשתחרר מהסטריאוטיפים והמסגורים ההלו והן עושות זאת באמצעות השיר והמילים שלו.

עם זאת, בקליפ הזה ניתן לראות משהו שהיה באותה תקופה לא שגרתי – דראג.

גברים שמתלבשים ומתנהגים כמו נשים היה משהו שלא היה מוכר אז בציבור ודבר זה גרם לסערה מסביב לקליפ הזה, אפילו שהנשים הוצגו באופן מאוד סטריאוטיפי בו, הקליפ עזר לנרמל את התופעה של דראג באותה התקופה והייתה חשיפה בקליפ הזה לקבוצה שהייתה חבויה מהציבור ביום יום ובכך מנעו הכחדה סימבולית של אותה הקבוצה.

לסיכום, ניתן להסיק שלקליפ היו גם השפעות טובות וגם השפעות רעות על הציבור.

ההשפעות הטובות באות לידי ביטוי בכך שהשיר מראה קבוצה של אנשים (אנשים שעושים דראג) ומונעים הכחדה סימבולית שלהם וגם מראים את נקודת מבטן של הנשים שרוצות להשתחרר מהחיים בתור עקרות בית.

ההשפעות הרעות באות לידי ביטוי בכך שאם הצופים לא יתמקדו במילים של השיר, הם פשוט יראו יצוג נשים בצורה סטראוטיפית ובכך תיווצר הנצחה של אותם הסטראוטיפים.


צפו: חברי הלהקה מדברים על צילומי הקליפ:

zanzibar1946

הקליפ כסוכן חיברות

חיברות הוא תהליך שבאמצעותו לומד הפרט את תפקידיו בחברה. זהו תהליך ממושך ובלתי פוסק, שבמהלכו רוכש אדם את הנורמות והערכים המרכזים של החברה הסובבת אותו. בתהליך זה הוא פוגש "סוכני חיברות" אשר עוזרים לו ללמוד כמו הורים ובני משפחה, מסגרות כמו בית ספר, צבא, מקום עבודה, חברים ובמיוחד אמצעי התקשורת.

אמצעי התקשורת משמשים כגורם חשוב בתהליך החיברות, משום שישנה חשיפה בלתי פוסקת של הפרט למסרים שונים ומגוונים באמצעות התקשורת.

הלהקה קווין בעצמה משמשת כסוכן חיברות למיליוני אנשים במדינות שונות משום שהלהקה הזו היא אחת הלהקות המושמעות והאהובות ביותר בהיסטוריה ושיר זה הוא אחד מלהיטים הגדולים ביותר שלה, לפיכך, ניתן לומר שקליפ זה הגיע לחשיפה של הרבה אנשים והראו והשמיעו אותו בהרבה מדינות ואמצעי תקשורת למיניהם ולכן הוא שימש כסוכן חיברות להרבה אנשים.

הקליפ מלמד את הפרט מהו תפקידן של נשים על פי החברה אך גם מעלה מודעות לקבוצות שונות ולדראג לדוגמא.


בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל