Michael Jackson – Earth song

Michael Jackson

Did you ever stop to notice"
?All the blood we've shed before
Did you ever stop to notice
"?This crying Earth, these weeping shores

רקע על השיר והיוצר

מייקל ג'קסון היה זמר, רקדן ופזמונאי אמריקאי. נודע בכינויו "מלך הפופ" ונחשב לאחד הזמרים המצליחים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים.

"Earth Song" הוא שיר מחאה שכתב, הלחין וביצע ג'קסון בשנת 1995. השיר הוא בלדה המתארת את המצב הקשה שהאנושות גרמה לכדור הארץ, החל ממלחמה ועד לבעלי חיים ולכדור עצמו.

שיר זה נמצא באלבומו התשיעי של ג'קסון ששמו "HIStory: Past, Present and Future, Book I"

זהו הלהיט הגדול ביותר של ג'קסון בבריטניה, והסינגל מכר למעלה משלושה מיליון עותקים ברחבי העולם. 

עד היום, שיר זה נחשב לאחד מהלהיטים הגדולים והבולטים ביותר משנות ה-90 ואחד השירים הטובים והאהובים ביותר שלו.

CNBC‏

רקע על כתיבת השיר ומשמעותו

"Earth Song" נכתב על ידי מייקל בשנת 1995.

בשיר מתוארות עוולות שהאדם גורם לכדור הארץ והנזקים שנגרמו לו בעקבות מעשיו.

צילום מסך של מילות השיר

שיר זה שולח מסרים רבי עוצמה לכל מי ששומע אותו.

הוא מתמודד ומדבר באופן ישיר ונוקב על הדברים הרעים שהאנושות גרמה לכדור הארץ ונושאים של זיהום הסביבה, מלחמות, שנאה בין בני אדם, רעב, פגיעה בבעלי חיים ובצמחים, התחממות כדור הארץ והרס אנושי. 

השיר בא במטרה "לזעוק" את זעקתו של כדור הארץ ולגרום לאדם להבין שהפעולות שנעשות פוגעות בו ובאיכות החיים של מי שנמצא עליו, והאשמה מונחת על האדם.

ג'קסון סיפר שהוא כתב את השיר בזמן ששהה באוסטריה והשיר נכתב בעקבות הכאב והסבל שהוא הרגיש מהמצוקה של כדור הארץ. 

לדבריו: "בשבילי, זה השיר שכדור הארץ שר לאדם, כי אני חושב שהטבע  מנסה לפצות על הניהול הלא נכון של האדם בכדור הארץ. ועם חוסר האיזון האקולוגי שמתרחש, והרבה מהבעיות בסביבה, אני חושב שכדור הארץ מרגיש את הכאב […]  זו ההזדמנות שלי לתת לאנשים לשמוע את הקול של הכדור." 

Michael Jackson World Network‏


מטרתן של מילות השיר היא להוביל את הקהל לפעולה ולגעת ברגש שלהם.

ניתן להסיק שג'קסון רוצה להוביל לשינוי ביחסו של האדם לטבע וביחסם של האנשים אחד כלפי השני מתוך ההבנה שהתנהוגתם פוגעת גם בהם וגם בכדור הארץ ובעלי החיים האחרים שנמצאים עליו. במילות השיר ישנן דוגמאות לאנוכיות של בני האדם שדואגים רק לעצמם על חשבון הטבע והסביבה, ובשיר מייקל מנסה להזכיר להם שהם לא לבד בעולם, ומה עם עוד בעלי חיים שנמצאים על הכדור. 

בשיר ישנן גם פניות ישירות לרגש אנושי, פניות אלו מעוררות פחד ועצב אצל השומעים משום שהשיר שם לקהל סוג של מראה בפנים של איך כל האנושות מתנהגת, כמוכן, הדיבור בשיר על ההרסנות של מלחמה ואלימות בעולם וגם מוות של ילדים מזעזעת את הקהל ומובילה אותו לפעולה.

שיר זה הוא שיר מורכב וחשוב. הוא לוקח נושא חשוב שכמעט מתעלמים ממנו לגמרי גם באותה תקופה וגם היום, ותוחב אותו בפניהם של כל מי שמאזין ובכך הוא שולח קריאת השכמה על המצב הנורא שהאנושות נמצאת בו. בנוסף, הקליפ מכוון בצורה מדויקת כדי להתאים למילים של השיר, פס הקול והתמונה עובדים באחדות כדי לפנות לרגש האנושי בצורה הטובה ביותר.

WGCU‏


מהו וידאו קליפ?

וידאו קליפ היא יצירה המשלבת פסקול מוסיקלי ודימויים חזותיים. הצילום והעריכה של הקליפים מושפעים מז'אנרים שונים של סרטים ושל פרסומות.

קליפים הפכו לאחד מסוגי התוצרים התקשורתיים הנפוצים ביותר בתרבות העכשווית והם באים צורות רבות ושונות, בגלל השימוש באמצעי ביטוי ובכלים ויזואליים שונים.

הקליפ של "Earth Song"

בקליפ שליווה את השיר "Earth Song" ביים הצלם ניק ברנדט ונראות תמונות הקשורות לפגיעה בבעלי חיים כריתת יערות, זיהום, ציד, עוני ומלחמה.

הסרטון צולם בארבעה אזורים שונים (ביבשות אמריקה, אירופה ואפריקה). 

  • המיקום הראשון היה יער הגשם של האמזונס , שחלק גדול ממנו נהרס שבוע לאחר השלמת הסרטון. ילידי האזור האמיתיים הופיעו בסרטון ולא שחקנים:
צילום מסך מהקליפ
  • המיקום השני היה אזור מלחמה בקרואטיה ובו הופיע שחקן סרבי ותושבי האזור: 
The Plitvice Times‏
  • המקום השלישי היה טנזניה , שם ישנם סצנות של ציד שנלקחו מארכיונים דוקומנטריים משום שציד אינו חוקי שם:
SiVideos.xyz‏
  • המיקום הרביעי היה ניו יורק, שם צילמו שריפת יער מדומה בשדה תירס.
Michael Jackson: Earth Song (1995)‏

מה רואים בקליפ?

בתחילת הקליפ ניתן לראות תמונות של בעלי חיים בסביבה בריאה, ואז הוא משתנה מיד ליער הרוס שנראה בוער בזמן שמייקל שר בו, הבגדים שהוא לובש מתייחסים למה שקורה על המסך, הם נראים שרופים וקרועים, ובכך ישנה התייחסות לשריפה שנראית בקליפ.    

בהמשך הקליפ ניתן לראות חיות מתות וחיות הסובלות מאכזריות אנושית, כמו כן, מוצגים קטעי מלחמה יחד עם בניין תעשייתי המייצר עשן – כל אלו הם נזקים שבני האדם גרמו. 

לקראת הסוף, רוב התמונות של ההרס מוצגות שוב, אולם הפעם בסדר הפוך, וזה מראה שניתן להפוך את כל הפעילויות האנושיות הללו וליצור מחדש עולם טוב יותר.

כשצופים בקליפ הזה, ישנה הרגשה של צפייה בקרב בין בני אדם לטבע, בני אדם הם הכוחות ההרסניים, ומייקל ג'קסון מייצג את הסביבה. הקרב הזה מורגש ביותר מתי שהוא נאחז בשני עצים כשמשב רוח חזק דוחף אותו. 

Make A Gif‏

במהלך השיר הזמר מנסה להעביר את המסר שאנחנו צריכים לדאוג למקומות הטבעיים ושעלינו לנסות כמיטב יכולתנו להגן עליהם.   

הקליפ והשיר זכו במספר פרסים, הנחשב בינהם הוא פרס ג'נסיס אשר ניתן לארגונים על תרומתם להעלאת המודעות לנושאי זכויות בעלי חיים.
בנוסף, הוא היה מועמד לפרס גראמי לקליפ המוזיקה הטוב ביותר בשנת 1997.


פועלו של ג'קסון בנושאים חברתיים שונים

מייקל ג'קסון נחשב לפילנתרופ, על פי הערכות מסוימות, הוא תרם יותר מ-500 מיליון דולר לעמותות צדקה שונות במהלך חייו וערך כספי זה עשוי להיות אפילו גבוה יותר באופן משמעותי מאחר שג'קסון תרם לעתים קרובות בעילום שם. 

בנוסף לכך, בשנת 1992 הקים ג'קסון את קרן Heal the World שמטרתה להילחם בעוני ורעב, לה תרם כמה מיליוני דולרים מההכנסות מסיבוב ההופעות שלו . 

הזמר ידוע בכך שנהג לשיר על הנושא של איכות הסביבה, עזרה לילדים בסיכון ומלחמה בעוני, מעבר לEarth Song, ישנם מספר להיטים נוספים שעוסקים בנושאים אלו ובנושאים חברתיים נוספים:

Michael Jackson
  • שיר העוסק בעזרה לילדים, מלחמה בעוני ושמירה על כדור הארץ
Oxygene 80
  • שיר העוסק במלחמה בעוני וברעב באפריקה
Michael Jackson
  • שיר העוסק במלחמה בעוני ועזרה לילדים במצוקה

קבלת השיר והקליפ במדינות שונות

השיר הפך ללהיט גדול וקיבל ביקורות חיוביות ממבקרי מוזיקה, חלקם אפילו כינו את השיר "המנון אקולוגי".
בבריטניה, זהו הסינגל הנמכר ביותר של מייקל ג'קסון. הוא עמד בראש המצעדים במשך שישה שבועות, הסינגל מכר יותר מ-1.2 מיליון עותקים רק בבריטניה לבדה. הוא גם עמד בראש המצעדים באיסלנד, ספרד, שוודיה ושוויץ, והיה המקום הראשון בגרמניה.

כמו כן, לאחר יציאת השיר הייתה עליה משמעותית בתרומות לארגון הצדקה שלו – קרן Heal the World.
השיר בוצע בהופעות חיות מספר רב של פעמים, וזהו היה השיר האחרון שמייקל אי פעם שר בהופעה לפני מותו.

צפו: מייקל מבצע את Earth Song בפעם האחרונה יום לפני מותו (24/6/2009)-

JuansaJackson

ניתוח הקליפ

הקליפ והשיר הם בעלי יצוג מחאתי.

פס הקול והתמונה משלימים זה את זה, השיר הוא בעל מילים חזקות ונוגעות ובעזרת התמונות שניתן לראות בקליפ, המסר עובר אפילו בצורה חזקה יותר, הצופה מקבל הרגשה שהוא צריך לפעול ולא לתת למצב להישאר כמו שהוא לאחר הצפייה בקליפ.

בשיר ובקליפ ישנם מסרים חברתיים ומטרתם היא להניע את האנשים שצופים בו לפעולה להפסיק לפגוע בכדור הארץ ולהשחית אותו עם דברים כמו מלחמות, הרג של בני אדם ובעלי חיים, פגיעה בטבע ועוני. כל התמונות והסצנות בקליפ מתקשרות לפס הקול והם פועלים באחדות כדי לפנות לרגש האנושי.

בקליפ זה ישנה דווקא הימנעות מהכחדה סימבולית של קבוצות מסויימות משום שניתן לראות בו מראות שלא רואים בכל יום, הדוגמא הכי בולטת לכך הם הופעתם של ילידי אזור אמיתיים מיער הגשם של האמזונס, הבחירה להראות אותם באמת ולא שחקנים הייתה במטרה לחשוף את הצופים לקבוצות שהם מעולם לא ראו מלפני כן וכמו כן, להראות לאותם אנשים שחיים שם שהם לא לבד ושיש אנשים שחיים מעבר ליערות שמבינים את ההתמודדויות הקשות שהם עוברים בנוגע להרס היערות (שזהו המקום שהם חיים בו).

עוד דבר שעוזר לצופה להבין בצורה טובה יותר את המסר הוא השימוש בצבעים בקליפ – שימוש באמצעי זה נותן קונוטציות שונות לצופה, למשל,

בסצנות בהם רואים תמונות של הרס יש שימוש בצבעים חום, אדום, אפור וצבעים אלו נותנים לצופה קונוטציה של הרס, שריפות, רעב וסבל:

Open Minds! (formerly: Moving Images blog)‏

לעומתן, כאשר מוצגות תמונות של טבע הן יהיו בעלות צבעים כמו: תכלת, ירוק וצהוב, צבעים אלו מרגיעים בעין ועוזרים לצופה להבין את הטוב של הטבע שאנחנו הורסים וכך המסר שג'קסון מנסה להעביר בשיר עובר בצורה טובה יותר.

צילום מסך מהקליפ

הקליפ כסוכן חיברות

חיברות הוא תהליך שבאמצעותו לומד הפרט את תפקידיו בחברה. זהו תהליך ממושך ובלתי פוסק, שבמהלכו רוכש אדם את הנורמות והערכים המרכזים של החברה הסובבת אותו. בתהליך זה הוא פוגש "סוכני חיברות" אשר עוזרים לו ללמוד כמו הורים ובני משפחה, מסגרות כמו בית ספר, צבא, מקום עבודה, חברים ובמיוחד אמצעי התקשורת.

אמצעי התקשורת משמשים כגורם חשוב בתהליך החיברות, משום שישנה חשיפה בלתי פוסקת של הפרט למסרים שונים ומגוונים באמצעות התקשורת.

מייקל ג'קסון בעצמו משמש כסוכן חיברות למיליוני אנשים במדינות שונות משום שהוא אחד האומנים המושמעים והאהובים ביותר בהיסטוריה ושיר זה הוא אחד מלהיטים הגדולים ביותר שלו, לפיכך, ניתן לומר שקליפ זה הגיע לחשיפה של הרבה אנשים והראו והשמיעו אותו בהרבה מדינות ואמצעי תקשורת למיניהם ולכן הוא שימש כסוכן חיברות להרבה אנשים.

הקליפ מלמד את הפרט לשמור על כדור הארץ ועל הסביבה ועוזר לאנשים "להתעורר" ולפעול למען הסביבה שבה הם חיים.

spotify

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל