תפקיד ההומור בדמוקרטיה

"תקשורת חופשית היא גורם משמעותי בקיום חברה דמוקרטית. כך למשל הסאטירה, מדגישה את חופש הביטוי ופועלת כאמצעי ביקורת על השלטון, ועל נושאים מסדר היום הציבורי."

פרזנטציה בריבוע

סאטירה, חופש הביטוי ופוליטיקה:

סאטירה לועגת לגורם מסוים, לרוב במטרה לגרום לפעולה חברתית, לשינוי או למנוע אותו. מאז ומתמיד, היא הייתה אמצעי רטורי למתיחת ביקורת.

הסאטירה נוגעת גם במקום הפוליטי. יש קשר הדוק בין סאטירה לתרבות דמוקרטית – ישראל היא מדינה בעלת שלטון דמוקרטי, ולכן, לכל הציבור ישנה את הזכות לחופש הביטוי וכך גם לתוכניות הסאטירה.

התקשורת מעצבת לנו את המציאות ואומרת לנו מה לחשוב – הסאטירה היא חלק מהתקשורת ולכן יש השפעה רבה על הציבור.

next-pro

דוגמאות לתוכניות סאטיריות שממשות את חופש הביטוי שלהן בנוגע לפוליטיקה:

ארץ נהדרת, החרצופים, גב האומה, זהו זה! ועוד…

מעריב

דעה אישית:

אני מסכימה עם היגד זה ממספר סיבות:

ראשית, ישראל היא מדינה דמוקרטית, לכן, היא צריכה לתת לכל האזרחים את הזכות להביע את דעתם והסאטירה היא אחת הדרכים לעשות זאת: לפעמים תוכניות כאלו "נותנות קול" לכאלה שאין להם דרך להגיע לקהלים גדולים ולפעמים מוצגות בתוכניות דעות ונקודות מבט שונות על דברים במדינה ואנשים אלו יכולים להתחבר לכך.

שנית, לתוכניות סאטירה יש את הכוח להשפיע על אנשים בחברה. למשל, ארץ נהדרת מחקה פוליטיקאים ואנשי ציבור מפורסמים וחיקויים אלו משפיעים על הצופים ויכולים לשנות את הדעות הפוליטיות שלהם רק בגלל חיקוי בתוכנית סאטירה, לכותבים של אותה התוכנית יש את הכוח להשפיע על דעות ולגרום אפילו לשינוי והכל בזכות חופש הביטוי

בנוסף, בניגוד לחדשות, לתוכניות הסאטירה יש את היכולת להעביר ביקורת על דברים שקורים במדינה בין אם זה בנוגע פוליטיקה ובין אם זה ידיעות חדשותיות וזה מאפשר לצופים לראות ביקורות ודעות לגבי המצבים במדינה ולא רק את הידיעה עצמה בצורה אובייקטיבית.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל