פרסום סמוי

מהו פרסום סמוי?

המונח מתייחס לשילוב מכוון של מסרים פרסומיים בתכני מדיה, באופן שאינו מצהיר על עצמו בגלוי כ"פרסומת". תופעת שילובם של מסרים פרסומיים בתוכניות טלוויזיה, סרטים ותוכניות רדיו התקיימה מאז ומתמיד בתחום התקשורת המסחרית.

פרסום סמוי - המכון הישראלי לדמוקרטיה
המכון הישראלי לדמוקרטיה

דוגמאות לפרסומות סמויות

ריסס פיסס – הממתק המועדף על אי-טי

ריסס פיסס –

ממתק חמאת בוטנים המיוצר על ידי חברת הרשי. צבעי הסוכריות הן צהוב, כתום או חום.

Reese's Pieces - Alchetron, The Free Social Encyclopedia
Alchetron‏

אחת הפרסומות הסמויות הגדולות והרווחיות ביותר שאי פעם נוצרו הייתה פרסומת של ממתקי שוקולד וחמאת בוטנים שנקרא "REESE'S PIECES" .

fyberdude

בסרט אי.טי של סטיבן ספילברג משנת 1982, הופיעה פרסומת סמויה לממתק זה – כאשר אליוט מגלה את היצור הנטוש והרעב, הוא מנסה לפתות אותו לצאת מהמחסן שבחצר ביתו בעזרת פיזור שביל של הממתק וכך מצליח להוביל את החייזר לחדרו. בסרט שימשו הממתקים כבסיס לידידות בין הילד לחייזר.

(במקור פנה ספילברג אל היצרנית של "M&M", אך נדחה בטענה שסיכויי הסרט להצליח קלושים.)

E.T. : M&M's vs.Reese's Pieces - Mistakes Were Made
marlon mosley‏

הסרט כידוע הפך ללהיט ענק וגרם לפריצה של ריסס (שאז היה מותג חלש) והפך אותו למוכר בכל העולם, עד כדי שמכירות החטיף שולשו בארצות הברית.

כדי להמשיך לקדם את מותג ריסס, ב2002 יצרה החברה פרסומות שצולמו במטבח שבה רואים קערת ריסס פיסס, והעדשים לפתע מתחילים לרחף באוויר מסביב לאצבעו של אי-טי.

The Hall of Advertising
Product Placement: Reese's Pieces on E.T. on Make a GIF
Make A Gif‏

עוגת הקפה של סיינפלד

העוגות של דרייק-

דרייק'ס קייקס (Drake's cakes) הוא מותג עוגות אמריקאי מפורסם – החברה מייצגת סוגים שונים של עוגות, ביניהן, עוגות קפה (Drake's coffee cake).

Drake's Coffee Cakes return to shelves | 2018-07-27 | Baking Business
Baking Business‏

המותג הוזכר מספר פעמים בסיטקום המצליח – "סיינפלד".

למשל, בעונה 3 של הסיטקום המפורסם בפרק ששמו "ההתאבדות", ששודר ב-1992, ניתן לראות מספר איזכורים לעוגה.

Seinfeld Sensei

בקטע זה ( 2:36 – 0:00 ), איליין וג'ורג' מבקרים אצל מגדת עתידות, שמזהירה את ג'ורג' לגבי חופשתו באיי קיימן, ומציעה לו לבטל אותה. כשאיליין נוזפת בה על כך שהיא מעשנת בזמן הריונה, היא מוציאה אותם מביתה לפני שאמרה לג'ורג' למה עליו לבטל.


במהלך הקטע, מגדת העתידות מציעה להם את עוגת הקפה של דרייקס וג'ורג' אומר בהתלהבות " קנית אותם בשבילי? כי אני אוהב את העוגות האלו! " ולוקח אחת מהמגש. הכותבים החליטו להדגיש את העובדה שהעוגות שייכות למותג דרייקס מספר פעמים – וכך ניתן להסיק שזו בודאות פרסומת סמויה לחברה.

whitecaps — Elaine + Drake's Coffee Cake
whitecaps – Tumblr‏

באותו הפרק, ישנו איזכור נוסף לעוגה:

Ortmeyer41

בקטע רואים את ג'רי, קריימר וניומן מבקרים את שכנם, מרטין, בבית החולים לאחר שנכנס לקומה. ניומן רומז לג'רי שהוא יספר למרטין על כך שהוא וג'ינה (בת הזוג של מרטין) יוצאים. ג'רי מנסה לקנות את שתיקתו של ניומן עם עוגת הקפה הנוספת של דרייק שיש לו.

ניומן שרואה את העוגה מתפתה ישר ולוקח אותה.

whitecaps — Elaine + Drake's Coffee Cake
whitecaps – Tumblr‏

לאחר שניומן פתח את העוגה, איליין פרצה פנימה, לאחר שצמה במשך שלושה ימים, רואה את העוגה, ואומרת (ומדגישה את שם המותג) "עוגת הקפה של דרייקס?" ואז חוטפת את העוגה מידו של ניומן ואוכלת אותה.

YARN | You're not getting no Drake's Coffee Cake for 50 cents. | Seinfeld  (1989) - S03E15 The Suicide | Video gifs by quotes | fff9ef57 | 紗
GetYarn.io‏

כתוצאה מהפרסומות הסמויות בסדרה, המותג דרייקס הפך למזוהה עם סיינפלד.

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל