ניתוח תמונות

צילום הלם

ויקיפדיה

תמונה זו צולמה על ידי פרנסיסקו בויקס שהיה צלם שנכלא במחנה הריכוז מאוטהאוזן. במשפטי נירנברג ודכאו הציג את התצלומים ששמר ועזר להרשיע פושעי מלחמה נאצים. הוא הצליח להסתיר ולשמר עד לשחרור המחנה כ -2,000 סרטי צילום שצולמו על ידי ראש המחלקה של האס-אס ועל ידיו.

תמונה זו צולמה בין 1942-1945, בתקופת השואה ורואים בה שבויי מלחמה סובייטים שהוחזקו במחנה מאוטהאוזן רגע לפני שהוכנסו לתאי הגזים והומתו.

בחרתי בתמונה זו משום שהיא תפסה לי את העין וגרמה לי לתחושת זעזוע ומשום שאני חושבת שהשואה היא נושא חשוב ושצריך לשמר את זכרונה.

תמונת האסיר של פרנסיסקו בויקס. (איתי נדב)

צילום זה הינו צילום הלם משום שהוא צולם במהלך מלחמת העולם השנייה (בשואה) – רואים בו אנשים מורעבים וערומים והוא גורם לצופה להרגיש תחושת זעזוע.

כמו כן, זהו צילום "סבל מרחוק" שהוא צילום הלם, זוועות וסבל והוא מאפשר לנו לצפות בסבלם של אחרים מרחוק (משום שהוא צולם לפני המון שנים).

אתיקה בצילומי עיתונות

הצילום עובר על חוק מהתקנון של האתיקה העיתונאית-

האם להושיט עזרה לאדם בצרה או לצלם?

על אף שהתקנון לא היה רלוונטי בשואה, זוהי דילמה שאיתה מתמודד צלם בתור אדם. במקרה של הצלם של התמונה הזו, לא היה באפשורותו לעזור לאנשים שאותם הוא צילם משום שהוא יכל להיהרג.

אבל כיום, בזכות זה שהוא שמר את אותן תמונות שהוא צילם על אף שזה היה מעשה שסיכן את חייו, הוא תרם רבות להנצחת השואה ולהבאת הוכחות שאכן היא קרתה.

Facebook‏

צילום אייקוני

Grease: storie degli outfit e dei vestiti di Olivia Newton John
Harper's Bazaar‏

תמונה זו צולמה במסגרת הסרט "גריז" משנת 1978. סרט מוזיקלי בכיכובם של ג'ון טרבולטה ואוליביה ניוטון-ג'ון.

זכור בעיקר בשל הפסקול שלו, ברוח שנות החמישים המאוחרות.

בתמונה רואים את ג'ון טרבולטה (דני) עומד מצד ימין ולידו אוליביה ניוטון ג'ון (סנדי) בצד שמאל. בדרך כלל בקולנוע נוהגים שבפריים של התמונה הגבר יהיה בימין (צד שמייצג כוח וגבריות) והאישה תהיה בשמאל (צד שמייצג רגש ונשיות) וכך גם בתמונה הזו והם לבושים בלבוש מהסצנה האחרונה של הסרט.

התצלום הפך לפוסטר הרשמי של הסרט ולתמונה של האלבום של הפסקול שלו, בעקבות ההצלחה של הסרט, התמונה הזו הפכה למפורסמת ומזוהה איתו – לכן היא תמונה אייקונית.

ההשפעה על הצופים שרואים את התמונה כיום היא סוג של נוסטלגיה, הסרט היה מאוד מפורסם בשנות השבעים ולכן זה יזכיר לאלו שחיו בתקופה זו את הסרט והתקופה עצמה.

Various – Grease Soundtrack 2lp | ביטניק חנות תקליטים
כריכת האלבום (ביטניק)

בחרתי בתצלום הזה משום שגריז הוא אחד מהסרטים האהובים עליי, עם שחקנים שאני מאוד אוהבת ומוזיקה טובה.

צילום זה הינו תצלום אייקוני – תצלום מוכר וזכור בצורה נרחבת נתפס כמייצג של אירוע היסטורי. התמונה הזו מזוהה עם הסרט, שהפך להצלחה בסוף שנות ה70 ועד היום.

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל