מערכון סאטירי

"שלום לכם"

mako

מיהו יאיר לפיד?

יאיר לפיד (שנולד ב- 5.11.63) הוא מייסד ויושב ראש מפלגת יש עתיד וחבר הכנסת. לשעבר סופר, בעל טור, תסריטאי, שחקן, מחזאי, פזמונאי ומנחה טלוויזיה.

גדל והתחנך בלונדון ותל-אביב ובצעירותו היה מתאגרף חובב. את הקריירה העיתונאית שלו החל בצבא, עם שחרורו, כתב בעיתון 'מעריב' ופרסם שירה, היה בעל טור במוסף יום שישי של ידיעות אחרונות. בנוסף לכתיבה עיתונאית עסק לפיד בכתיבת שירים, פזמונים, משחק בסרטים, תרגום לעברית וכתיבת מחזמר. מאז 1994 מעורב לפיד בטלוויזיה בהגשת תכניות בידור וראיונות וחיבר מספר סדרות טלוויזיה.

כלכליסט

ב-2012 נכנס לפיד לחיים הפוליטיים של מדינת ישראל, הקים את מפלגת 'יש עתיד' וב-2013 התמנה לתפקיד שר האוצר. לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת, שנערכו באפריל 2019, התאחדה מפלגת יש עתיד עם חוסן לישראל ותל"ם, לרשימה בשם "כחול לבן". במרץ 2020, הודיע לפיד עם משה יעלון על פרישת מפלגותיהם מסיעת כחול לבן, על רקע כוונותיו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לקדם משא ומתן לממשלת אחדות עם הליכוד בראשות בנימין נתניהו.

במאי 2020 הפך לפיד לראש האופוזיציה. ובמאי 2021 קיבל לפיד לראשונה את המנדט להקמת הממשלה.

mako

רקע על המערכון:

המערכון צולם במרץ 2020, לאחר הבחירות ה23 לכנסת, בהתחלתו של משבר הקורונה בישראל. המערכון מתבסס על הסיטואציה שנוצרה בדרך להרכבת ממשלה: בנימין נתניהו קרא ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, להתאחד עם הליכוד ולהקים ממשלה לזמן חירום כדי לנהל את המשבר. יאיר לפיד, מספר 2 במפלגה וברוטציה, סירב להתאחד עם נתניהו וניסה לשכנע (ללא הצלחה בסופו של דבר) את גנץ לא לעשות את הצעד הזה, דבר אשר הוביל לפרישתו של לפיד מהמפלגה.

צפו במערכון המצורף:

"בני, אם אתה הולך עם ביבי זה יהיה הסוף של הקריירה שלך, אם תשאר איתי, זה יהיה הסוף של הקריירה של שנינו"

המערכון מציג את דמותו של יאיר לפיד בתור אדם שנאמן לעקרונות שלו, רציני, מדבר בצורה עניינית והגיוני.

הוא הבטיח שלא ישתף פעולה עם נתניהו, וכך הוא עושה, והוא מנסה לשכנע את גנץ לא ללכת איתו גם. בני גנץ מוצג במערכון כאחד שלא מבין סיטואציות, תמים, מנותק מהמציאות וחסר עקרונות ולפיד תמיד מסביר לו מה צריך לעשות, לאן הוא צריך ללכת ומה המהלך הפוליטי הנכון לעשות, בדומה למערכת יחסים של אבא וילד. (הביקורת במערכון היא בעיקר על הניתוק של גנץ מהמציאות של המשחק הפוליטי).

mako

מראה חיצוני ומאפיינים בולטים:

  • בכל מהדורה של ארץ נהדרת החקיין (אלי פיניש) נכנס לאולפן בהליכה כפופה ומהירה.
  • הדיבור של הדמות מקוטע ובעל סגנון משונה.
  • לרוב לובש בגדים שחורים בלבד.
  • בתחילת כל משפט, המילים "שלום לכם" תמיד יופיעו.

במערכון באה לידי ביטוי תאוריית העליונות – הקטע בעצם צוחק על יאיר לפיד ומבליט את המאפיינים המוזכרים למעלה, לכן, ניתן גם להסיק שהדמות של לפיד היא קורבן קומי (משום שצוחקים עליו).

mako

דעה אישית:

לדעתי, קטעים מהסוג הזה משפיעים מאוד על הדעות הפוליטיות של אנשים ועל התפיסה שלהם לגבי אותו אדם עליו המערכון צוחק (במקרה הזה, יאיר לפיד)- הקטעים מציגים את החולשות של אותו פוליטיקאי ומגדילים אותם, דבר הגורם לצופים לחשוב שזוהי המציאות ולגרום להם אפילו לזלזל באדם האמיתי. אני חושבת שהחיקויים וההלעגות של אנשי ציבור צריכות להיות מתונות יותר כדי לא לפגוע בהם ובשמם הטוב. אך במקרה של יאיר לפיד, לדעתי, היוצרים דווקא כן שמרו על האיזון הזה ולכן צריך להשאיר את החיקוי כמו שהוא.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל