ממצאי החקר

במחקר זה, בחרתי 10 מערכונים מ4 תוכניות סאטירה שונות.

התוכניות בהן עסקתי הן ארץ נהדרת, שמשודרת מתחילת שנות האלפיים ועד היום, החרצופים, שמזוהה עם שנות ה90, יצפאן, שמזוהה עם שנות האלפיים המוקדמות וניקוי ראש, שמזוהה עם שנות השבעים. בכל אחת מתקופות הזמן האלו, היו פוליטיקאים שונים ונושאים שונים שעמדו בראש סדר היום, לכן עניין אותי לחקור אותן. מכל תוכנית בחרתי כמה פוליטיקאים וניתחתי את דמותם, מערכון אחד שהם מופיעים בו וכיצד התוכנית השפיעה על איך שהם הצטיירו בעיניי הציבור.

בנוסף, בחרתי לדבר על שלושה מנהיגים זרים – יאסר ערפאת (החרצופים), אחמד יאסין (יצפאן), חוסני מובארק (יצפאן) ולבדוק אם הופעתם בתוכניות הסאטירה השפיעו על היחס וההסתכלות של הישראלים עליהם.

כמו כן, התייחסתי בפרק קצר בסאטירה בתיאטרון הישראלי.

איגוד השיווק

לאחר מחקר מעמיק הגעתי לממצאים הבאים:

  • כאשר מציגים פוליטיקאי באופן שבה לגרום לו להראות מגוחך ולהשפיל אותו, לדבר יש השפעה על הקריירה הפוליטית שלו, לטובה או לרעה. לדוגמא, דן מרידור.
  • אם ישנו פוליטיקאי שמופיע בתוכניות הסאטירה בתדירות גבוהה בתוכנית סאטירה מסוימת, לדבר יש כוח להכניס אותו לשיח הציבורי אפילו אם הוא לא בעמדה גבוהה בבית הנבחרים.
  • במהלך ההיסטוריה של ישראל, תוכניות הסאטירה המצליחות ביותר היו בעלות רייטינג מאוד גבוהה ולכן הצליחו להשפיע על דעות פוליטיות.
  • לפעמים הדרך שבה פוליטיקאי מיוצג בתוכנית סאטירה יכול להיות שונה לגמרי ממה שהוא במציאות ויכול לשנות את איך שהציבור יסתכל עליו. לדוגמא, יאסר ערפאת הוצג כדמות חביבה.
  • הדרך שבה תוכניות סאטירה מציגה מנהיגים זרים משפיעה על איך שהישראלים יסתכלו על אותו מנהיג, לעיתים מנהיג מפחיד ומסוכן עלול להיות מיוצג באופן מצחיק ומגוחך. לסאטירה יש כוח להנמיך את ההרתעה ממנו בציבור הישראלי.
  • ההבדל העיקרי בין תוכניות סאטירה ישנות לחדשות היא הדרך שבה הפוליטיקאים עצמם הגיבו לחיקויים שלהם. פעם הם היו מתביישים ורוצים שלא יחקו אותם, לעומת זאת, היום הם מוכנים לשלם בשביל להופיע בתוכניות סאטירה גם אם זה באופן מלעיג ומשפיל, זאת כדי להכניס אותם לשיח הציבורי.
  • האובייקטיביות של כותבי הסאטירה מאוד חשובה. התוכניות השונות צריכות לבקר את הפוליטיקאים על כל הקשת הפוליטית כדי להעביר ביקורת נקייה על השלטון.
  • הסאטירה היא ככל הנראה הדרך הכי בעלת השפעה של האזרח הקטן לבקר את השלטון – היא מוצגת באופן קליל והיא עלולה להיות נוקבת ובכך להשפיע. כמו כן, אחוזי הרייטינג של הרבה תוכניות סאטירה מאוד גבוהים ובכך התוכנית נחשפת להמון אנשים
  • הנוער היום מושפע מאוד מהסאטירה בעקבות החשיפה התמידית של הדור הזה לטכנולוגיה.
  • לסאטירה בתיאטרון יש השפעה לא פחות גדולה על הציבור מתוכניות סאטירה, היצירות שעסקתי בהן בעבודה הפכו לסמלי תרבות ובנוסף לכך, התיאטרון משפיע גם על הדור המבוגר יותר, שהולך להצגות הרבה יותר מהצעירים.
מקור ראשון

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל