"לעזוב את נוורלנד" – ניתוח

Watch Leaving Neverland (HBO) - Stream TV Shows | HBO Max
HBO Max‏

"לעזוב את נוורלנד" / "LEAVING NEVERLAND"

בימוי    דן ריד

שחקנים ראשיים     וויד רובסון וג'יימס סייפצ'אק.

מדינה   ארצות הברית, בריטניה

חברת הפקה    HBO, ערוץ 4

חברה מפיצה    HBO Max

הקרנת בכורה   25 בינואר 2019

משך הקרנה     236 דק' – שני חלקים

שפת הסרט       אנגלית

סוגה     סרט דוקומנטרי, תעמולה

פרסים    פרס אמי  (Outstanding Documentary or Nonfiction Special), פרס BAFTA  Factual Series) ), מועמדות לפרס אדי (Best Edited Documentary – Non-Theatrical), מועמדות לפרס בחירת המבקרים (Best Documentary) ועוד… (רשימת פרסים + מועמדויות מלאה למטה).

לעזוב את נוורלנד": העולם מזועזע מהסרט על מייקל ג'קסון, ובצדק
מייקל ג'קסון וג'יימס סייפצ'אק.
Ynet‏

רקע + תקציר

בשנת 2013 נחשף לראשונה סיפורו של הכוריאוגרף וייד רובסון – לאחר שהגיש תביעה נגד מייקל ג'קסון בטענה שהתעלל בו מינית במשך שבע שנים. (גילאים 7-14)

שנה לאחר מכן, בעקבות חשיפתו של וייד, ג'יימס סייפצ'אק החליט גם הוא להיחשף והגיש תביעה נגד ג'קסון בטענה שגם בו הוא התעלל מינית במשך ארבע שנים (גילאים 10-14) .
לאחר שתביעותיהם נדחו, ב2019 חשפו את סיפורם המלא בסרט זה.

Вокруг покойного Майкла Джексона очередной скандал - The Kazakh drama
משמאל – וויד רובסון, מימין – ג'יימס סייפצ'אק.
ZTB.kz‏

הסרט מתמקד בשניהם ובטענות שלהם על ההתעללויות המיניות שעברו על ידי מייקל ג'קסון כילדים בבית שלו (אחוזת נוורלנד) ובמקומות אחרים שלו ברחבי קליפורניה.

בחלק הראשון של הסרט הם מספרים על איך הכירו אותו ומפרטים על הקשר והפעילות המינית בינהם לבין הזמר. במהלך הסרט, בני משפחותיהם גם התראיינו וסיפרו על הקשר האישי שלהם עם מייקל באותה התקופה.

בחלקו השני של הסרט, השניים דיברו בעיקר על ההשפעות של ההתעללויות שעברו על חייהם הבוגרים ועל מה שקרה להם לאחר שניתקו קשר עם מייקל – כמו כן, לקראת סוף הסרט הם סיפרו על אותן תביעות שהגישו בשנים 2013-2014 , שבעקבותיהן יצא הסרט.

הסרט עורר סערה בעולם על רקע עדויות אלה.

לעזוב את נוורלנד": העולם מזועזע מהסרט על מייקל ג'קסון, ובצדק
מייקל ג'קסון עם וויד רובסון ומשפחתו.
Ynet

סוגת הסרט

הסרט "לעזוב את נוורלנד" משתייך למספר קטגוריות:

"הסרט התיעודי הקלאסי"

סרט שבו הבמאי מסתיר את נוכחותו והוא מורכב לרוב מראיונות ומצילומים. אמצעים אלו מעצימים את "רושם האמת" ואת האשליה של צפייה במציאות כפי שהיא.

בסרט "לעזוב את נוורלנד" הבמאי, דן ריד, בחר להראות את הסיפור מנקודת מבט ניטרלית ולא להשתתף בסרט (זבוב על הקיר). הוא בחר שלא להגיב על מעשיו או על המניעים של הזמר, גם לא לאחר יציאת הסרט.

הסרט עצמו מורכב מתמונות וסרטונים של מייקל, בעיקר בקרבת ילדים ומהראיונות של שני המתלוננים ומשפחותיהם.

"סרט דוקו-אקטיביזם"

סרטים המשתמשים בסרט כדי להניע תהליכים ולהעביר מסר חברתי לצופים.

האמנם הסרט אינו נחשב בדיוק לסרט דוקו אקטיביסטי, אבל הוא כן מעלה סוגיה שלדעתי אמורה להניע את החברה לעשות מעשה.

הסרט מדבר על ההאשמות והעדויות של וויד וג'יימס על ההתעללויות והוא יצא בעקבות כך שבית המשפט דחה את התביעה שהמתלוננים הגישו כנגד מייקל. בעקבות החשיפה של הסיפורים בסרט, נוצרה סערה בקרב הציבור והמעריצים של הזמר, שביקשו למצות את דינו. ניתן לשער שאחת מהסיבות העיקריות שבגללן הסרט יצא היא כדי להוציא את האמת על מייקל ולעשות צדק בנושא זה.

Leaving Neverland - Wikiwand
מייקל ג'קסון וג'יימס סייפצ'אק.
Wikiwand‏

נושא הסרט ואופן הגשתו

הסרט דן במספר נושאים –

סיפור אנושי – סרט שמספר סיפור ספציפי של אדם/ קבוצה מסוימת.

"לעזוב את נוורלנד" מספר את סיפורם של ג'יימס סייפצ'אק ווויד רובסון על החוויות שלהם מההיכרות שלהם עם מייקל ג'קסון.

דיוקן – סרטים שמנסים לעצב דיוקן אנושי של דמויות חשובות מתחומים שונים.

הסרט מדבר על מייקל ג'קסון – כוכב פופ בינלאומי. אפילו שהסרט עוסק במתלוננים בתור הדמויות הראשיות והמרכזיות, הסיפור כרוך סביב מייקל ולכן ניתן לומר שזה סוג של סרט דיוקן.

Leaving Neverland doc casts shadow on Michael Jackson's legacy | CBC News
מייקל ווויד.
CBC‏

גיבורי הסרט

גיבורי הסרט הם וויד וג'יימס.

הסרט כולו סובב סביב העדויות והסיפורים שלהם ומתמקד בהם.

Leaving Neverland accuser James Safechuck has lawsuit against Michael  Jackson's companies dismissed | Daily Mail Online
Daily Mail‏ , ג'יימס סייפצ'אק

הבניית המציאות שהסרט יוצר וכח השפעתו

הסרט "לעזוב את נוורלנד" יוצר הבניית מציאות עבור הצופים.

הסרט מדבר על סוגיה מאוד חשובה ורגישה, התעללות מינית, ממספר סיבות – ראשית, מדובר על מייקל ג'קסון, כוכב הפופ הגדול ביותר שהיה, בעל מיליוני מעריצים שהפך לאייקון מוזיקלי. שנית, הסוגיה עוסקת בניצול של הפרסום וניצול של ילדים לרעה שזוהי תופעה דיי נפוצה בקרב כוכבים (שחקנים מוזיקאים ועוד). בנוסף, הטרדות והתעללויות מיניות הן נושא מאוד חזק ומדובר בעולם בשנים האחרונות מה שהגדיל את ההשפעה שהיה לסרט על הציבור.

הסיפור והעדויות שסופרו בסרט (שהן חשובות בגלל הסיבות שציינתי) הבנו את המציאות של הצופים – בין אם הם אוהבים או לא אוהבים את מייקל.

לאחר יציאת הסרט, כפי שציינתי במהלך הכתיבה על הסרט מספר פעמים, נוצרה סערה גדולה בציבור, שהזדעזע לשמוע על ההאשמות נגד מייקל ורוב הצופים תפסו את הצד של המתלוננים בסיפור לאחר צפיה בסרט (בעיקר בגלל שבסרט הוצג מחקר מעמיק על הנושא שהראה לצופים שמייקל אשם). כלומר, נוצרה הבניית מציאות אצל הצופה שבטוח שהכוכב אשם.

בעקבות ההשפעה של הסרט על הציבור, הוא צבר המון כוח. הסרט שודר בפלטפורמות הגדולות ביותר בעולם וזכה בפרסים רבים, לכן ניתן להניח שרוב הציבור היה חשוף אליו והוא הפנה המון ביקורת שלילית כלפי ג'קסון ומשפחתו, עד כדי כך שבחלק מפלטפורמות המוזיקה החליטו להפסיק להשמיע את השירים שלו, הסרט השפיע בצורה דרסטית על הקריירה שלו.


רשימת מועמדויות וזכיות בפרסים.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל