יצפאן

יצפאן הייתה תוכנית אירוח ישראלית בכיכובו של אלי יצפאן ששודרה בין אפריל 2001 ליוני 2006 בהוט 3. התוכנית כללה ראיונות וכן מערכונים בכיכובו של יצפאן שרובם כללו חיקויים, בעיקר של פוליטיקאים. 

התוכנית שודרה חמישה ימים בשבוע, היא זכתה להצלחה ורייטינג גבוה וזכתה בשלושה פרסי מסך הזהב ובפרס האקדמיה לטלוויזיה לתוכנית אירוח.

ייצוג 1

פילמוגרפיה 

יוצר התוכנית: ליאור כפיר רפאל 

רשתות שידור: HOT 3

מספר העונות: 6

מספר פרקים: 642

אורך פרק: כ- 45 דקות

סוגה: בידור, קומדיה, מערכונים, סאטירה, אירוח

כותבים: ליאור כפיר רפאל, דניאל לפין, עופר קניספל, אמיר בן-סירא, עדו רוזנבלום

בימוי: דני וסלי, רני סער

מנחים: אלי יצפאן

שחקנים: אלי יצפאן

מפיקים בפועל: אורן גזית 

מעריב

תקציר

התוכנית "יצפאן" בנויה בצורה של תוכנית אירוח ובה אלי יצפאן המנחה היה מסקר את האירועים האקטואלים שקרו בסמוך לשידור התוכנית. התוכנית כללה ראיונות וחיקויים שלו של פוליטיקאים.


ניתוח טקסטים

לימור לבנת

יוטיוב

לימור אהבה לִבְנַת היא פוליטיקאית ישראלית המשמשת יושבת ראש הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל ויושבת ראש דירקטוריון מוזיאון ישראל. בעבר שימשה חברת הכנסת מטעם מפלגת הליכוד וכיהנה כשרת החינוך, שרת התקשורת ושרת התרבות והספורט.

את דמותו של לימור לבנת בתוכנית "יצפאן" גילם השחקן אלי יצפאן. דמותה של לבנת הפכה  לדמות מרכזית וזכורה בתוכניות והיא הופיעה בה בתדירות גבוהה. 

דמותה של לימור לבנת ביצפאן

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

לימור לבנת המגולמת על ידי אלי יצפאן מוצגת כאישה בהמתית, אלימה, צעקנית שמתנגדת לכל דבר.

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר היא תהיה מוצגת במערכון ביצפאן היא תהיה מרואיינת ותישאל לגבי אירוע אקטואלי שקרה בסמוך למערכון ששמה נקשר אליו ותגיב עליו באופן אלים וצעקני.

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, דמותה של לבנת תמיד תעמוד זקופה ומאיימת, תעמוד מאחורי פודיום, תמיד תלבש מעיל אדום וחולצה שחורה. צועקת המון ותופקת.

מערכון שמציג את דמותה של לימור לבנת

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה החמישית של יצפאן בפברואר 2005.

המערכון הוצג לאחר הרגשת ה"אי נוחות" שלה שחבר כנסת ערבי (מוחמד ברכה) הכריע לטובת חוק יישום תוכנית ההתנתקות.

תוכנית ההתנתקות בוצעה על ידי ישראל בקיץ 2005 וכללה את פינוי ההתנחלויות וכוחות צה"ל שברצועת עזה לגבולות המדויקים של הקו הירוק ומסירת השליטה ברצועה כולה לרשות הפלסטינית. את התוכנית יזם והוביל ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון. תוכנית ההתנתקות הייתה שנויה במחלוקת עזה, ועמדה בניגוד להצהרותיו של שרון טרם היבחרו. 

מוחמד בָּרָכֵּה הוא מנהיג ערבי-ישראלי וראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. שימש חבר הכנסת מטעם חד"ש, ויו"ר ועדת הכנסת למאבק בנגע הסמים. בזכות קולו של ברכה עברה בכנסת תוכנית ההתנתקות, דבר אשר עורר דיון ציבורי בעקבות העובדה שההחלטה על התוכנית, שכוללת בתוכה גירוש יהודים מבתיהם נעשית על חוד קולו של ח"כ מסיעה ערבית, בעוד שקולות הח"כים מימין ומשמאל חלוקים שווה בשווה.

שרת החינוך, לימור לבנת, אמרה בעקבות אישור החוק, כי החוק הוא בעייתי, משום שעבר רק בזכות קולו של ח"כ ערבי. בראיון לגלי צה"ל אמרה לבנת: "אני מרגישה רע מאוד. הקול הוא קול חוקי, אך השאלה אם הוא קול לגיטימי, היא שאלה גדולה".

במערכון ניתן לראות את לבנת מגיבה בראיון על מה שאמרה בגלי צה"ל.

  • המערכון:
  • מה הוצג במערכון

המערכון נפתח בכך שאלי יצפאן מסביר על תוכנית ההתנתקות ועל הסערה סביב דבריה של לימור לבנת ומציג את תגובתה. המערכון נפתח בכך שהיא ישר צועקת על המראיין עוד מלפני שהוא הספיק לדבר ומתנהגת באגרסיביות, לפתע היא מכנה גבר שעומד לידה "רונית", והמראיין שואל אותה מדוע היא עושה זאת, היא מסבירה שמדובר ברונית תירוש (מנכלית משרד החינוך באותה התקופה). המראיין מתחיל לשאול אותה על ההתבטאות שלה על כך שהיא מרגישה לא בנוח עם כך שתוכנית ההתנתקות עברה בזכות קול של ערבי והיא מתרצת את זה בכך שהיא חשבה שהוא יהודי, והמראיין מנסה לגרום לה להודות בכך שלא נוח לה עם זה שברכה הוא ערבי, אך היא עונה לו בעקיפין, ואז מתחילה לצעוק על המראיין ומתנהגת באלימות. לבסוף, היא מודה בכך.

  • ניתוח המערכון

לימור לבנת מוצגת כאישה אגרסיבית ומתלהמת והמערכון מוציא ממנה אמירות גזעניות.

  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין לבנת למראיין – המראיין מנסה לשאול אותה שאלות על ההתבטאויות שלה ולבנת תוקפת אותו.

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על לבנת, על ההתבטאויות שלה ועל כך שהיא אומרת דברים שעלולים להתפרש כגזעניים. מציגים אותה כשונאת ערבים ומקצינים את זה בראיון.

  • כיצד לימור לבנת  הצטיירה בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

חיקוייה של לימור לבנת הוא אחד מהחיקויים הזכורים ביותר בתוכניתו של יצפאן זאת עקב היותה אגרסיבית שמתבטאת בצורה מתלהמת. 


מנהיג זר – אחמד יאסין

יוטיוב

אַחְמַד יַאסִין היה מייסדה ומנהיגה הרוחני של תנועת הטרור החמאס. הוא נולד בכפר אל-ג'ורה בדרום רצועת עזה. בצעירותו נפגע קשה בפעילות ספורטיבית, ומצבו החמיר, עד שנעשה משותק בכל חלקי גופו. בחייו סבל מתחלואים רבים. בראשית דרכו היה יאסין מורה במקצועות: השפה הערבית ודת האסלאם. לאחר מכן שימש דרשן במסגדים בעזה, והיה לאחד הדרשנים המפורסמים ביותר בעזה. על אף שמעולם לא הייתה לו סמכות דתית כלשהי, הוא כונה "השיח' יאסין", וזאת בשל מעמדו כמנהיג תנועת החמאס.

ישראל עצרה את יאסין פעמיים, נידון למאסר ושוחרר ממנו לפני ריצוי המאסר המלא. יאסין חוסל בסיכול ממוקד שביצע בו צה"ל במהלך האינתיפאדה השנייה.

את דמותו של אחמד יאסין בתוכנית "יצפאן" דיבב וגילם השחקן אלי יצפאן. יאסין הפך לדמות מרכזית בתוכניות והוא הופיע בה בתדירות גבוהה. והמערכונים בכיכובו היו מדוברים בתקשורת במהלך השנים.

דמותו של אחמד יאסין ביצפאן

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

אחמד יאסין המגולם על ידי אלי יצפאן מוצג כאדם מנותק מהסיטואציה, שונא ישראל, בעד פיגועים ורצח, אך עם זאת מדבר גם על דברים יום יומיים שלא קשורים לפוליטיקה. מדבר חלש וממלמל מלא, לא תמיד ניתן להבין מה הוא אומר.

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון הוא יהיה מרואיין על ידי מישהו ישראלי על המצב ויתן סוג של הצהרה מצידו על המתיחות בין החמאס לישראל. תמיד הוא יהיה ישוב על כיסא גלגלים ולא יזוז בכלל (אפילו לא יזיז את הראש). לרוב המערכונים שלו יסתיימו בזה שהוא מתחיל לצעוק ולצאת מדמותו המשותקת שלוחשת, לאחר מכן הוא קם מהכיסא ומתחיל לרקוד. לרוב במהלך המערכונים הוא ירים את אחת מהרגליים שלו וניתן יהיה לראות כי הוא נועל נעלי עקב בכל מיני צבעים וגבהים 

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, דמותו של יאסין מרותקת לכיסא גלגלים ולא זז כלל, לובש לבן, עוטה כיסוי ראש ומכוסה בשמיכה, עושה קולות מצחיקים ומדבר בקול גבוה וצווחני. יש לו זקן ותמיד הבעת הפנים שלו תהיה קבועה וזעופה, לרוב מרואיין ברקע עם דגלי פלסטין או באחוזה שלו. המאפיינים המוקצנים של דמותו הוא הזקן הארוך והלבוש הלבן.

מערכון שמציג את דמותו של אחמד יאסין

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה השניה של יצפאן באפריל 2002.

המערכון שודר לאחר שהוצגה היוזמה הסעודית ב27.3.2002, בתקופת האינתיפאדה השניה, והוא מראה את תגובת אחמד יאסין ליוזמה

היוזמה הסעודית היא תוכנית מדינית של הליגה הערבית לסיומו של הסכסוך הישראלי-ערבי, לפיה ינרמלו כל מדינות ערב את יחסיהן עם ישראל בתמורה לנסיגה ישראלית מלאה משטחי רמת הגולן, רצועת עזה ויהודה ושומרון (לרבות מזרח ירושלים) והקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה תהיה מזרח ירושלים. בתמורה לצעדים הללו יראו מדינות ערב את הסכסוך הישראלי-ערבי כבא אל קיצו וינרמלו את היחסים עם ישראל "בהקשר של שלום". חברות הליגה הערבית אימצו את ההצעה, שבכך הפכה ליוזמה כלל-ערבית.

ההסכם לא התקבל על ידי ישראל, מנקודת הראות הפלסטינית, היו יתרונות וחסרונות לתוכנית, אך היא לא התקבלה גם מצידם.

  • המערכון:
  • מה הוצג במערכון

המערכון נפתח בכך שרואים את יאסין על כיסא גלגלים מגמגם, המראיין שואל מה הוא עושה והוא עונה שהוא משחק עם הברווזון שלו ולפתע מוציא ברווז מתחת לשמיכה שלו וזורק אותו. הוא ממשיך ומדבר על הפיגועים שהיו באותה התקופה ומתרץ אותם כאילו הם קרו בגלל שלא ראיינו אותו. כל שאר הראיון מתבצע בתבנית שבה המראיין שואל שאלה על הפיגועים ויאסין עונה תשובה מגוחכת וטיפשית. בסוף המערכון, כמו בכל שאר המערכונים בכיכובו, יאסין קם לפתע מכיסא הגלגלים ומתחיל לרקוד על עקבים.

  • ניתוח המערכון
  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין המראיין ליאסין – המראיין שואל שאלות רלוונטיות ואקטואליות ויאסין עונה תשובות לא קשורות ומגוחכות. 

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על המנהיגים הערבים, על כמה שהם לא מוכנים להתפשר על שום דבר, על כך שהם ממשיכים לפגוע באזרחים חפים מפשע ובכללי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

  • כיצד אחמד יאסין  הצטייר בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

יאסין הוא מנהיג החמאס, שמטרתו היא טרור ופגיעה באזרחים ישראלים חפים מפשע, הארגון בהנהגתו גרם למותם של ישראלים רבים ובעיניי הציבור יאסין צריך להצטייר כמנהיג אכזר ולזעזע אותם, אך לעומת זאת, המערכונים בכיכובו הציגו אותו באור אחר, מגוחך מאוד. אחרי שרואים את המערכון דמותו מצטיירת כטיפשה וחביבה, דבר המנמיך את הרתיעה מאותו אדם. וכך הוא הצטייר בציבור באותה התקופה.


מנהיג זר – חוסני מובראק

יוטיוב

מוחמד חוסני סייד אבראהים מובארכ היה מנהיג צבאי ופוליטי מצרי, שכיהן כנשיא מצרים מ-14 באוקטובר 1981 עד 11 בפברואר 2011. הוא ירש את מקומו של הנשיא הקודם, אנואר סאדאת, שבוע לאחר רציחתו של סאדאת על ידי הג'יהאד האסלאמי המצרי.

בתקופת כהונתו בנשיאות נחשב מובארכ לאחד המנהיגים החזקים והמשפיעים ביותר במזרח התיכון ובעולם הערבי. הוא התפטר מכהונתו בעקבות מהפכת 2011, ולאחר מכן נעצר, הועמד למשפט על הרג מפגינים, הורשע ונדון למאסר עולם ב- 2013 שוחרר מובארכ למעצר בית.

וב- 2014 זוכה מובארכ במשפטו החוזר מהאישום בהרג מפגינים. ב-25 בפברואר 2020, מת, לאחר שסבל מסיבוכים בניתוח שעבר בסוף ינואר.

את דמותו של אחמד חוסני מובראק "יצפאן" דיבב וגילם השחקן אלי יצפאן. מובראק הפך לדמות מרכזית בתוכניות והוא הופיע בה בתדירות גבוהה. ב-2001 הגישה מצרים מחאה רשמית לישראל בעקבות החיקוי של יצפאן.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל