חופש הביטוי

חופש הביטוי היא זכותו של כל אדם להביע את דעתו ולומר את מה שברצונו לומר, בכל הדרכים המשמשות לכך: דיבור, כתיבה, צילום, הסרטה, וכל דרך תקשורת אחרת.

התקשורת והעיתונות הינם כלי לשמירה על חופש הביטוי והיא פועלת להגנת האזרחים ופיקוח על השלטון.

מוטק'ה

חופש הביטוי והעיתונות נחשב לאחת מזכויות האדם הבסיסיות, אך לעיתים ישנם מצבים שבהם הוא מוגבל. כמו למשל-

  • כאשר נגרמת פגיעה בזכויות של אדם אחר או עבירה על חוקים – למשל, אסור לאדם להתבטא בגזענות או להכחיש את השואה.
  • פגיעה בביטחון המדינה – אם ישנה ידיעה שעלולה לפגוע בביטחון המדינה או בשלום הציבור אסור לפרסם אותה. קיימת צנזורה צבאית אשר מאשרת את הידיעות לפני פרסומן כדי לשמור על כך.
  • לשון הרע – כדי לאפשר לנשוא הפרסום לשמור על שמו הטוב.
  • פגיעה בזכות לפרטיות – כדי לשמור על פרטיותו של הנשוא לפרסום.

ועוד…

אחת מהחובות של התקשורת היא לדאוג שלא לעבור את הגבול בין חופש הביטוי להגבלות שצוינו.

מטח

חופש הביטוי מול הזכות לשם טוב

אבי אלקלעי תבע את יאיר נתניהו

אייס

אבי אלקלעי, עורך חדשות וואלה לשעבר, הגיש תביעה בנובמבר 2019 נגד בנו של רה"מ, יאיר נתניהו, בסך 500 אלף שח, על כך שצייץ בטוויטר כי אלקלעי "שתול של קרן וקסנר" וכי היה שותף לקונספירציה נגד אביו. 

באוגוסט 2019, יאיר נתניהו הפיץ סדרת פרסומים ברשתות החברתיות על כך שאלקלעי הוא כביכול "שמאלני" שהושתל באתר וואלה, מה שהיה אמור לסייע לטיעוניו של אביו, בנימין נתניהו בשימוע.

יאיר נתניהו נתבע בסכום של 500 אלף שקלים בתביעת דיבה ולשון הרע. לפי פסק הדין, נתניהו נדרש לשלם לאלקלעי 250 אלף שקלים כפיצוי ועוד הוצאות שונות בגובה של כ-30 אלף שקלים.

נתניהו החליט לערער על ההחלטה אך הערעור נדחה. לאחר, מכן הוא ביקש לדחות את פסק הדין ואת התשלום אך דחו את בקשתו – לבסוף, סכום התביעה תפח ל- 360 אלף ₪ שהוא נאלץ בסופו של דבר לשלם לעיתונאי.

דה מרקר

חופש הביטוי מול הזכות לפרטיות

פייסבוק הסירה טור של העיתונאי ידידיה מאיר לאחר פרסם את הכתובת האישית של השרה איילת שקד.

חבד און ליין

ידידיה מאיר הוא עיתונאי, שעבד בעבר ב"ידיעות אחרונות" והיום בעל טור דעה בעיתון "בשבע". באחד מהטורים השבועים שלו שפורסם בעיתון וגם בפייסבוק בתחילת יוני 2021, הוא הביע את התנגדותו לממשלת האחדות של יאיר לפיד ונפתלי בנט ובנוסף צירף מודעה שבה הוא קרא לקוראים להפגין מול ביתם של חברי כנסת מימינה, המודעה כללה את כתובת ביתה של ח"כ איילת שקד.

פייסבוק החליטה להסיר את הפוסט המלא מהרשת ובעקבות החלטה זו, היא ספגה ביקורת חריפה. בארגון העיתונאים פנו למנכ"לית פייסבוק ישראל וקראו לה לבטל את ההחלטה בטענה שהסרת פוסט של עיתונאי פוגעת בחופש העיתונות ובחופש הביטוי.

המודעה. Ynet‏

דוברת פייסבוק בישראל, הסבירה שהפוסט לא הוסר בגלל תוכנו, אלא בגלל המודעה, ובפייסבוק אוסרים לפרסם כתובות מגורים של אנשים, משום שמעשה זה פוגע בפרטיותם. ניתן לראות במעשה זה עבירה על אחד מחוקי האתיקה העיתונאית שנעשתה על ידי מאיר.

ידידיה מאיר טוען שההפגנה התקיימה במרחק הליכה של שתי דקות מביתה של שקד ובאישור המשטרה. אף אחד לא הסביר למה הפוסט נחסם או הציע לתקן אותו, ורק אחרי שארגון העיתונאים התערב – הם אמרו שזה בגלל המודעה שצורפה.

חרדים 10

ח"כ שקד לא הגיבה לפרשה והפוסט נשאר חסום.

לדעתי, העונש הראוי למקרה זה הוא להסיר את המודעה בלבד אך לא לחסום את הפוסט כדי לשמור על חופש הביטוי.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל