החרצופים

"החרצופים" הייתה תוכנית סאטירה פוליטית ישראלית ששודרה בערוץ 2 בין השנים 1996–2000. התוכנית נוצרה על ידי אפרים סידון בהתבסס על פורמט תוכנית הסאטירה הבריטית "Spitting Image" שהציגה בובות קריקטוריות בדמות הפוליטיקאים שלהם הבובות לעגו. 

החרצופים נחשבת לתוכנית סאטירה חריפה והיא כיוונה את חציה אל פוליטיקאים מכל המפה הפוליטית. התוכנית כללה מערכונים עם הבובות ואורחים. ידועה בכך שיצרה פרודיות סאטיריות-פוליטיות על שירים מוכרים. ב-2000, עם סיום כהונתו של עזר ויצמן כנשיא המדינה, הסתיימה גם התוכנית. 

ב-5 בפברואר 2001, יום לפני הבחירות לראשות הממשלה, שודר פרק מיוחד. בסוף שנת 2005 לפני סיומה של טלעד (חברת ההפקות שהפיקה את התוכנית) בערוץ 2, הופיעו החרצופים במערכונים קצרים מיוחדים לכבוד הסיום.

ויקיפדיה

פילמוגרפיה 

יוצרי התוכנית: אפרים סידון, איתן אבוט, עופר משיח, טל אימברמן, בני בירגר

רשת שידור: ערוץ 2

מספר העונות: 5

ז'אנרים: קומדיה, סאטירה, מערכונים, בידור

אורך פרק: 30 דקות

מספר הפרקים: 130

פרק ראשון: 1996 (ישראל)

פרק אחרון: 2001

כותבים: אפרים סידון, עפר קניספל, טל גלעד, עופר כספי

בימוי: יואב צפיר, יורם זק, אבי כהן, יריב הורוביץ, רון ניניו, דרור סבו

שחקנים:  טוביה צפיר, שרית סרי, תומר שרון, חנן לדרמן, צליל בירן, אברי גלעד, יואב צפיר, דור צויגנבום, פיני קדרון

בובנאי ראשי: אילן סביר

מעצבי בובות: צחי פרבר, שי צ'רקה, דוד פולונסקי, מיכאל נזאריאן, מריה גורביץ', אלה קולסניק, איציק יהב ואילנה יהב.

עורך: אבי כהן

אתר צילומים: אולפני מימד

פייסבוק

תקציר

"החרצופים" הייתה תוכנית סאטירה פוליטית ישראלית ששודרה בערוץ 2 בין השנים 1996–2000. 

התוכנית בנויה מהתייחסויות סאטיריות והומוריסטיות לאירועים בעולם הפוליטי בעיקר באמצעות מערכונים, חיקויים ודיבוב של בובות בצורות של פוליטיקאים שונים. באופן זה התוכנית מלעיגה את התנהגותם של הפוליטיקאים, המראה החיצוני שלהם ועוד. 

לרוב יוצגו בתוכנית מערכונים, פרודיות על שירים וראיונות מדומים עם פוליטיקאים בפינת "החרשות".

השחקנים מגלמים ומדובבים דמויות רבות ומשתנות המהוות את עיקר התוכנית. הדמויות המגולמות הן של אישים בפוליטיקה הישראלית, פוליטיקאים זרים, אנשי ציבור וחיות שמייצגות אדם מסוים, לרוב האישים יוצגו באור מגוחך ונלעג.


ניתוח טקסטים

דן מרידור

העין השביעית

דן מרידור הוא פוליטיקאי ואיש ציבור ישראלי. חבר כנסת לשעבר ושר בממשלות ישראל מטעם סיעת הליכוד ומפלגת המרכז. עורך דין במקצועו. 

במהלך הקריירה שלו הוא מונה למליאת רשות השידור, שימש כמזכיר הממשלה, כיהן כיושב ראש של ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, מונה להיות שר המשפטים, היה יושב ראש ועדת משנה לעניין הצעת חוק החברות וחבר הוועדה לבחירת שופטים, כיהן בתפקיד שר האוצר. בהמשך הקריירה שלו הוא פרש מהליכוד והיה ממייסדיה של מפלגת המרכז, שמטעמה נבחר לכנסת ה15 , שם כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. מרידור פרש מהחיים הפוליטיים וחזר לעסוק בעריכת דין.

את דמותו של דן מרידור בתוכנית "החרצופים" דיבב וגילם השחקן טוביה צפיר. מרידור הפך לדמות מרכזית בתוכניות והוא הופיע בה בתדירות גבוהה. היו רבים שייחסו את התפטרותו מתפקיד שר האוצר ופרישתו מהחיים הפוליטיים לניסיון שלו להיפטר מהתדמית שהתוכנית הדביקה לו.

דמותו של דן מרידור בחרצופים

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

דן מרידור המדובב על ידי טוביה צפיר מוצג כאדם חלש אופי, חסר השפעה, הססן, רכרוכי,פחדן, שקוף, חסר עמוד שדרה. לא מצליח לעמוד על שלו מול אנשים אחרים ובעיקר מול נתניהו. מדבר חלש וממלמל מלא, לא תמיד ניתן להבין מה הוא אומר.

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון בחרצופים הוא יהיה נתון בסיטואציה שגדולה ממידותיו, לרוב יהיה מוקף בחברי מפלגת הליכוד או המפלגה שהקים – מפלגת מרכז ויוצג בתור החוליה החלשה. לרוב בנימין נתניהו יהיה חלק מהמערכון ויתקוף או יקטין אותו, מרידור בתגובה "יתקפל" ולא יעמוד על שלו. מרידור הוא בעל חתולה בשם "מיצי" וכמעט כל מערכון שהוא נמצא בו נגמר בכך שהוא ממלמל משהו לחתולה שלו ונעלם או מתנדף מהמסך. תופעה זו זיכתה אותו בכינוי "החרצוף הנעלם" ומרידור האמיתי מכונה "מיצי" לעיתים קרובות.

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, דמותו של מרידור תמיד הולכת כפופה, לרוב ראשו שמוט והוא מסתכל על הרצפה, המאפיינים החיצוניים שמוקצנים אצלו הם האף הגדול, העיניים הגדולות והגבות המורמות – הבובה שלו מעוצבת בסגנון קריקטורי. מדבר חלש וממלמל המון.

מערכון שמציג את דמותו של דן מרידור

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה השניה של החרצופים בינואר 1997.

המערכון הוצג לאחר חשיפתה של פרשת בר-און חברון ב1997, דן מרידור היה שר האוצר מטעם הליכוד בממשלה שהייתה באותה התקופה, שבה כיהן לראשונה נתניהו כראש הממשלה.

פרשת בר־און חברון הייתה סדרת אירועים שהתרחשו בתחילת שנת 1997, אשר במהלכם הועלו חשדות כנגד בכירים בישראל, ובהם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ומפלגת ש"ס, כי היו מעורבים במינוי היועץ המשפטי לממשלה. 

את הפרשה חשפה כתבת ערוץ 1 איילה חסון. לטענתה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התכוון למנות לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה את רוני בר-און, לדבריה, המינוי נולד כיוזמה של ח"כ אריה דרעי ושל מקורביו, שהביאו את ההצעה בפני אנשיו של ראש הממשלה, העסקה היתה כי היועץ החדש יציע לאריה דרעי לסיים את המשפט המתנהל נגדו בעסקת טיעון מקלה. בתמורה למינוי של בר און, נתניהו יקבל תמיכת סיעת ש"ס בהסכם חברון (לפיו יצא צה"ל מחלקיה הפלסטיניים של העיר), שעליו חתם נתניהו עם הפלסטינים.

עו"ד רוני בר-און מונה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ויומיים אחר-כך החליט על התפטרותו, נוכח טענות שנשמעו על אי-התאמתו לתפקיד מבחינה מקצועית.

במערכון ניתן לראות את מרידור נכנס בסערה למשרדו של נתניהו על מנת להתעמת איתו על פרשת בר און חברון.

מעריב
  • המערכון:

הקישור למערכון נמצא בסוף העמוד

  • מה הוצג במערכון

המערכון נפתח במוזיקה דרמטית, תאורה עמומה ורואים את מרידור צועד בעצבים אל עבר משרדו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא בועט בדלת ומפיל אותה וניתן לראות שהוא לבוש במדים צבאיים, ברקע יש מוזיקה מהסרט "רוקי", הוא פותח את דבריו בכך שהוא אומר לנתניהו כי הוא עבר את הגבול ושהוא צריך להתבייש, (רואים במסך רק את גבו של נתניהו). ביבי מנסה להרגיע אותו אך מרידור ממשיך בתקיפה. הוא מטיח בנתניהו את ההאשמות על המינוי של היועץ המשפטי ואומר שהוא יודע שזה מה שקרה ושאין צורך להכחיש כי "עליו אי אפשר לעבוד", ביבי מנסה להתגונן ללא הצלחה. מרידור אומר כי הוא לא יסכים לחפות עליו  ונתניהו אומר לו כי הוא יתקן את הכל בימים הקרובים אך הוא לא מאמין לו. לפתע, המצלמה מראה לנו את ביבי מקדימה ומתגלה לנו שבמשך כל הזמן הזה, הוא דיבר בטלפון עם אריה דרעי, שמעורב גם הוא בפרשה, והוא מנסה להרגיע אותו שהכל יסתדר. ברגע שנתניהו מנתק את הטלפון הוא מתעצבן ופונה למרידור וצועק עליו "מה גם אתה רוצה עכשיו? נודניק" ברגע אחד, מרידור "מתקפל" ולא עומד על שלו מול נתניהו. הוא ממלמל שהוא לא צריך כלום ולא משנה כבר, ושהוא מחפש את החתולה שלו מיצי ומתחיל לקרוא בשקט "מיצי, מיצי" עד שהוא נעלם מהמסך.

  • ניתוח המערכון

דן מרידור מוצג כחסר עמוד שדרה, מבולבל ורכרוכי, לעומתו, בנימין נתניהו מוצג כמי שיודע מה הוא עושה, חזק וכריזמטי.

בתחילת המערכון ראינו שחיקו את מרידור שונה לגמרי ממה שבדרך כלל מחקים אותו בחרצופים . הראו את הצד האסרטיבי שלו, שפתאום הוא עומד מול ביבי ומתעמת איתו בחוסר פחד וביבי נכנע לו ומנסה להרגיע אותו, תמונה שאינה מוכרת לצופים של החרצופים שרגילים לדמותו החלשה של מרידור, אך מהר מאוד אנחנו מגלים שביבי בכלל דיבר בטלפון עם דרעי ולא התייחס לאף מילה של מרידור וברגע אחד, יחסי הכוחות שלהם חוזרים להיות מה שהיו תמיד – כאשר מרידור "מתקפל" מול ביבי ונוטש את העקרונות שלו בשביל לרצות אותו. במהרה הוא חוזר להיות הדמות הרכרוכית שהיה תמיד, מתחיל לגמגם, לקרוא לחתולה שלו, מיצי, ונעלם מהמסך.

בית אבי חי
  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין ביבי למרידור – ביבי הוא החכם, הכריזמטי, פותר את הבעיות ולא מקשיב למישהו "נחות" כמו מרידור, מרידור הוא החלש, ההססן ומשלים עם כל מצב וסיטואציה שיהיה נתון בה כדי לרצות את ביבי.

היחסים בין ביבי לדרעי – דרעי וביבי הם "באותה הרמה", מדברים בגובה העיניים אחד לשני. דרעי מפחד ומודאג מהמצב שנקלע אליו ובאיזשהו מקום "תוקף" את ביבי, ביבי הוא על תקן המרגיע ופותר הבעיות.

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על פועלו של נתניהו – על פרשת בר און חברון שהיה מעורב בה, על התנהלותו, מעבירים על דרעי ביקורת על שיתוף הפעולה שלו עם הפרשה ועל כך שהוא יזם אותה, בנוסף, גם מועברת ביקורת על התנהלותו של מרידור, שהוא חלק מהממשלה המכהנת בתפקיד שר מטעם מפלגת הליכוד ובמקום להמשיך לעמוד על דבריו, הוא נכנע לביבי ונותן לו לפשוע ללא התערבות מצידו.

  • כיצד דן מרידור  הצטייר בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

דן מרידור ידוע בתור היותו הפוליטיקאי שהסאטירה השפיעה על הקריירה שלו בצורה הגדולה ביותר אי פעם בישראל. אזרחים טוענים שהתוכנית החרצופים חירבה לו את הקריירה הפוליטית ואת הסיכוי להתקדם בפוליטיקה. לפני התוכנית, מרידור היה נחשב ל"כוכב עולה" בליכוד והוא כונה "נסיך הליכוד", הוא היה מועמד מוביל לראשות הממשלה וניבאו לו קריירה מפוארת, אך התוכנית הדביקה לו תדמית של חלש ורכרוכי וככל הנראה חיבלה בסיכויו להתקדם בפוליטיקה. עד היום, המון מכנים אותו "מיצי" והוא זכור כמושא ללעג. הרבה מאוד אנשים מייחסים את פרישתו מהליכוד ומהפוליטיקה לניסיון להתנער מהתדמית שהתוכנית הדביקה לו. 

ביום שישי האחרון, ה-24.3.203, טוביה צפיר חשף לראשונה כי מרידור  נפגע וכעס עליו באופן אישי על החיקוי והוא הודה בפני צפיר שהוא היה סיבה משמעותית לכך שהוא פרש מהחיים הפוליטיים.


מנהיג זר – יאסר ערפאת

העין השביעית

מוחמד יאסר עבד א-רחמן עבד א-ראוף ערפאת אל-קודווה אל-חוסייני היה ראש הארגון לשחרור פלסטין, נשיא הרשות הפלסטינית וממנהיגי הפלסטינים, שהנהיג מדיניות של מלחמה בישראל באמצעות פיגועי טרור פלסטיני. בשנת 1993 חתם על הסכמי אוסלו עם יצחק רבין, מעשה שבגינו הוענק לו פרס נובל לשלום. בשנת 2000 נטען כי הנהיג או היה מעורב (ביחד עם חמאס) בניהול האינתיפאדה השנייה.

את דמותו של יאסר ערפאת בתוכנית "החרצופים" דיבב וגילם השחקן טוביה צפיר. ערפאת הפך לדמות מרכזית בתוכניות והוא הופיע בה בתדירות גבוהה. נחשב לחרצוף האהוב ביותר והפך את המנהיג האכזר לחביב.

דמותו של יאסר ערפאת בחרצופים

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

יאסר ערפאת המדובב על ידי טוביה צפיר מוצג טיפוס ממזר וחביב, תחמן אבל בלתי מזיק, מזכיר יותר מכל את הסטריאוטיפ של היהודי הערמומי. מתבטא בצורה מתסיסה, רודף שמלות, שונא את אשתו סוהא ונוהג לגמגם וללחשש. 

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון בחרצופים הוא יהיה נתון בסיטואציה שקשורה למצב הביטחוני באותה התקופה ועל הסכמים שנחתמו בינו לבין ישראל. לפעמים הוא יהיה עם מנהיגים ערבים אחרים במערכון ולפעמים עם פוליטיקאים ישראלים

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, דמותו של ערפאת תמיד עוטה כאפייה ובגדים לבנים, המאפיינים החיצוניים שמוקצנים אצלו הם האף הגדול והשפתיים הגדולות – הבובה שלו מעוצבת בסגנון קריקטורי. ממלמל המון.

מערכון שמציג את דמותו של יאסר ערפאת

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה השניה של החרצופים בינואר 1997.

המערכון הוצג לאחר שנחתם הסכם חברון ב1997, שעירב בתוכו את ערפאת כראש הרשות הפלסטינית ואת ביבי נתניהו כראש ממשלת ישראל.

הסכם חברון הוא הסכם נלווה להסכם טאבה (הסכם אוסלו ב'), שנחתם בין ישראל ובין הרשות הפלסטינית באמצעות דן שומרון וסאיב עריקאת ב-15 בינואר 1997, כשלב ביניים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בחברון. ההסכם עוסק בפריסה מחדש של צה"ל בחברון, העיר היחידה ממנה לא יצאו כוחות צה"ל בשלב הנסיגות הראשון שלאחר הסכם אוסלו ב'. להסכם שני חלקים: הראשון מתייחס להיבט הביטחוני ואילו החלק השני מתייחס להיבט האזרחי.

במערכון ניתן לראות ישיבה מדומה של מנהיגי הרשות הפלסטינית, ביניהם ערפאת שדנים בכך שישראל אכן מקיימת את הצד שלה בעסקה:

  • המערכון:
  • מה הוצג במערכון

המערכון נפתח בכך שניתן לראות את ערפאת בחדר ישיבות שמאחוריו תלוי דגל פלסטין, הוא אומר שהוא כינס את כולם בשביל לדון במצב חירום קשה. הוא מתחיל להסביר שהיהודים מקיימים את הצד שלהם בהסכם חברון וכל מי שנוכח בחדר נבהל, ערפאת מציג את החדשות האלו בדיבור מצחיק וחביב. הם מתחילים לדון באיך הם יגרמו לעוד מלחמות ולמצוא סיבות למה היהודים מרגיזים אותם בשביל להצדיק את הטרור, הם שואלים: "על מה נפר את ההסכם עוד שנתיים?". הם ממשיכים ומנסים למצוא פרצה בהסכם והם מגלים שכל מה שהם חושבים עליו, ישראל מקיימת ובאה לטובתם. אחד מהם קורא לביבי "שמאלני מסריח, עוכר ישראל". לבסוף, הם מציעים לקיים הפגנה ולקרוא למנהיג ימני יותר שיעלה לשלטון כדי שיפר את ההסכמים. המערכון נגמר בכך שכל הדמויות צועקות "בגין לשלטון!".

  • ניתוח המערכון

ערפאת דן עם שאר המנהיגים של הרשות הפלסטינית כיצד הם יכולים להפר את הסכם חברון וניתן לראות שהם כל כך לא רוצים להוביל ליחסים טובים שהם אפילו כועסים שישראל מקיימת את הצד שלה בהסכם.

  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין ערפאת לבין שאר המנהיגים שמסביב לשולחן – עראפת והמנהיגים נמצאים "באותו הראש", והם דנים ביחד על הסכם חברון.

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת כלפי הערבים וכלפי ערפאת על כך שהם לא עומדים בהסכמים שהם חותמים עליהם ובמקום לחתור ליחסים טובים עם ישראל, הם מחפשים איך להפר את ההסכמים.

  • כיצד יאסר ערפאת  הצטייר בעיניי הציבור הישראלי  לאחר שידור המערכון

דמותו של ערפאת היא אחת מהדמויות הזכורות ביותר בתוכנית ואפילו דמותו מוגדרת להיות החרצוף האהוב ביותר. מרוצח אכזר הוא הפך לחביב ואינו מזיק בעיני הציבור. ערפאת בעצמו ביקש לקבל את הבובה מהתוכנית והיא הייתה במשרדו ברמאללה המון שנים.

זמן ישראל

המערכון של דמותו של דן מרידור:

https://www.facebook.com/harzufim/videos/197542298631535/?extid=WA-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל