ארץ נהדרת

ארץ נהדרת היא תוכנית בידור סאטירית ישראלית המשודרת במסגרת "שידורי קשת" החל מנובמבר 2003.

התוכנית משודרת לרוב אחת לשבוע וכוללת בתוכה התייחסויות סאטיריות והומוריסטיות לאירועי אותו השבוע בעיקר באמצעות חיקויים, מערכונים ובדיחות. צוות התוכנית מורכב ממשתתפים קבועים ומתוגבר לעיתים בהופעות אורח של אמנים אחרים וידוענים מתחומים שונים. התוכנית קיבלה השראה רבה מתוכנית הבידור האמריקנית "סאטרדיי נייט לייב" וכן מתוכניות נוספות כגון "הדיילי שואו". 

"ארץ נהדרת" היא אחת מתוכניות הסאטירה המצליחות ביותר שהיו בישראל אי פעם והיא הופקה ל-20 עונות נכון ל- 2023.

ויקיפדיה

פילמוגרפיה 

יוצרי התוכנית: מולי שגב, דוד ליפשיץ, אסף שלמון

רשתות שידור: שידורי קשת, ערוץ 2

מספר העונות: 20 (נכון ל-2023)

אורך פרק: 30–65 דקות

סוגה: בידור, קומדיה, מערכונים, סאטירה

כותבים: דוד ליפשיץ, אסף שלמון, דרור רפאל, אריק זילברמן, ערן זרחוביץ' (עונות 2–3, 8–), אריק שגב (עונות 2–3), איתי רייכר, אילן שפלר, אבי אטינגר, אסף גפן, אסף הראל, ליאור שליין (עונה 1), עומרי מרכוס (עונות 1–4), אסף בייזר, אבי נוסבאום (עונה 2–), יובל פרידמן (עונה 3), אסף כץ (עונות 3–4), אבי רוזנבלום (עונה 4), ערן פורת (עונה 4), שרון קנטור (עונה 5) ליאור כפיר רפאל (עונה 6–), אמיר בן סירה (עונה 6–), עידו רוזנבלום (עונה 7), אדר מירום (עונה 7), עמרי עמית (עונה 7), שחר אינבינדר (עונה 7), שרון טייכר (עונה 8–), רונה תמיר (עונה 9), איל אפטר (עונות 9–10), מאיה סובול (עונה 10), אמיר בן-דוד (עונה 11), רות אלבז (עונה 16) יותם בקר, רשף שי, דור כהאן (עונה 19) עומר ריבק, עדי מסיקה, מתן חלק

בימוי: יונתן גורפינקל, רועי פלורנטין, קרן חכמה, בן בכר, ירון שילון, עידו רוזנבלום, אופיר לובל, אמיר אוקרייניץ, אהרון קפלן

מנחים: איל קיציס

שחקנים:  איל קיציס, אלי פיניש, מריאנו אידלמן, עלמה זק, יובל סמו, טל פרידמן, שני כהן, ערן זרחוביץ', אסי כהן, רועי בר נתן, ירון ברלד,ליאת הר לב, תום יער, אודי כגן, אורנה בנאי, שרון טייכר, מאור כהן, דב נבון, גיה באר גורביץ', אורי לייזרוביץ', ליאור אשכנזי, יניב ביטון, שחר חסון, אמיר שורוש, תמיר בר, דודו ארז, יובל שגב.

עורכים: מולי שגב (עורך ראשי), ליאת פלדמן (עונה 1), מיקה אלמוג (עונה 2), יורם זק (עונה 2), עדי לוי (עונה 3), ענת ריבלין (עונות 4–8, 12), יוני גולן (עונות 9–11), תמר צפנת כהן (עונות 9–14), ניר זהבי (עונות 14–16) אורי מוזר (עונות 17- ).

אתר צילומים: אולפני מימד (עונות 1–3), אולפני הרצליה (עונות 4–הווה), קריית התקשורת נווה אילן (עונה 12), Point 2 Point  (שתי תוכניות בעונה 17)

מוזיקה: חיים צינוביץ', תומר בירן, גל תורן, אופיר קנר.

מאקו

תקציר

ארץ נהדרת היא תוכנית בידור סאטירית ישראלית המשודרת במסגרת "שידורי קשת" החל מנובמבר 2003. עד שנת 2017 שודרה התוכנית בערוץ 2, ומאז 1 בנובמבר 2017 היא משודרת בערוץ קשת 12.

התוכנית כוללת התייחסויות סאטיריות והומוריסטיות לאירועי השבוע החולף בעיקר באמצעות חיקויים, ומערכונים על כותרות השבוע. פורמט התוכנית הוא כשל מהדורת חדשות טלוויזיונית, כשהמערכונים והפינות השונות משתלבים ככתבות, ראיונות ודיווחים חיים. מנחה המהדורה, איל קיציס, מוצג כדמות הרצינית היחידה. באופן זה התוכנית מלעיגה על רבים מהמאפיינים של תרבות הטלוויזיה עצמה, ועל תרבות תקשורת ההמונים ובתוך כך גם על המצבים והדמויות שמחוללים כותרות, ובאופן רחב על המציאות הישראלית כולה.

השחקנים מגלמים דמויות רבות ומשתנות המהוות את עיקר התוכנית. הדמויות המגולמות הן של אישים בפוליטיקה הישראלית, של אנשי ציבור ושל אנשי תקשורת מוכרים, המוצגים בחיקוי כקריקטורות, לרוב באור מגוחך ונלעג.


ניתוח טקסטים

מתוך "ארץ נהדרת" בחרתי ארבעה פוליטיקאים וניתחתי את דמותם, מערכון אחד שהם מופיעים בו וכיצד התוכנית השפיעה על איך שהם הצטיירו בעיניי הציבור.

הפוליטיקאים שנבחרו הם: בני גנץ, בנימין נתניהו, יואב גלנט, בנימין (פואד) בן אליעזר.

בני גנץ

ערוץ 7

בנימין "בני" גנץ הוא פוליטיקאי ישראלי, יושב ראש "המחנה הממלכתי" וחבר הכנסת מטעמה. כיהן כראש ממשלת ישראל החלופי, יושב ראש הכנסת, שר הביטחון, שר המשפטים, סגן ראש ממשלת ישראל ויושב ראש "כחול לבן". קודם לכן, במהלך שירותו בצה"ל שימש כמפקד על יחידות שונות, סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל.

את דמותו של בני גנץ בארץ נהדרת משחק השחקן ליאור אשכנזי החל מהעונה ה-16 של התוכנית (2019).

גנץ הפך לדמות מרכזית בארץ נהדרת מאז שהקים את המפלגה "כחול לבן" עם יאיר לפיד בפברואר 2019. באותה התקופה של הבחירות (שהתקיימו באפריל באותה השנה) דמותו של גנץ הופיעה באופן כמעט קבוע בתוכנית. 

דמותו של בני גנץ בארץ נהדרת

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

בני גנץ המגולם על ידי ליאור אשכנזי מוצג כאדם מבולבל ולא ממוקד, תמים המתומרן על ידי סובביו, פוליטיקאי לא טוב ורחוק מלהיות מתאים למקצוע.

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון בארץ נהדרת הוא יהיה נתון בסיטואציה הגדולה על מידותיו שאינו יכול להתמודד איתה לבד, ושצריך הכוונה ממישהו בדומה לילד קטן או שהוא יוצג בתור מי שיחליט החלטות לא טובות ולא חכמות.

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, דמותו של גנץ גבוהה, עם מצח גדול ואוזניים גדולות, מדבר בתמימות ולעיתים מגמגם, הגמגום מבוסס על ראיון שהיה לבני גנץ שבו הוא דיבר באופן לא הכי ברור. הדמות מוצגת בצורה מגוחכת, ומעבר לכך שמועברת ביקורת על התנהגותו גם כותבי התוכנית נותנים דגש על המאפיינים החיצוניים שלו בכך שמחצינים אותם. 

מערכון שמציג את דמותו של בני גנץ

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה ה-17 של ארץ נהדרת בתאריך 25.03.20.

מערכון זה צולם לאחר הבחירות לכנסת העשרים ושלוש שהתקיימו כ-3 שבועות לפני שידורו. מפלגתו של גנץ "כחול לבן" קיבלו 33 מנדטים ומפלגת "הליכוד" בראשות נתניהו קיבלה 36 מנדטים. ב-16 במרץ – תשעה ימים לפני שידור המערכון, הוטלה על גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה על ידי הנשיא ראובן ריבלין. גנץ חתר להקמת ממשלה צרה על בסיס 61 חברי הכנסת שהמליצו עליו, או ממשלת אחדות עם הליכוד. 

ב-16 באפריל 2020 תם המנדט של גנץ מבלי שהוקמה ממשלה וב-20 באפריל חתמו נתניהו וגנץ על הסכם להקמת ממשלת חירום לאומית שתתקיים בה רוטציה לתפקיד ראש הממשלה – בחצי הראשון יכהן נתניהו כראש ממשלה וגנץ יכהן כראש ממשלה חלופי, ובחצי השני יתחלפו השניים.

עם הקמת הממשלה מונה בנימין נתניהו לראש הממשלה, ובני גנץ לראש הממשלה החלופי, 

אך הכנסת התפזרה לפני מועד החילוף ולכן החילופים בין נתניהו לגנץ לא יצאו לפועל.

עקב פירוק הממשלה, התקיים עוד סבב בחירות במרץ 2021 והסקרים הראו כי "כחול לבן" נמצאת סביב אחוז החסימה. מספר אנשי מערכת הביטחון המתנגדים לנתניהו קראו לגנץ לפרוש וכמה מחברי מפלגתו פרשו מהחיים הפוליטיים או עברו למפלגות אחרות. גנץ ניהל את מערכת הבחירות כמעט לגמרי לבדו ולאחר הבחירות התברר כי כחול לבן זכתה ב-8 מנדטים, ירידה משמעותית ממערכת הבחירות הקודמת.

במערכון ניתן לראות את הפוליטיקאים בני גנץ, יאיר לפיד ובינימין נתניהו, בתקופה שבה גנץ קיבל את המנדט להרכבת הממשלה:

המערכון:

  • מה הוצג במערכון

המערכון מראה את גנץ בתקופה שבה הוא ניסה לכונן ממשלה לאחר שקיבל את המנדט מהנשיא ואת יאיר לפיד – מספר 2 ברשימה של מפלגת כחול לבן.

ניתן לראות את ביבי מנסה לפתות את גנץ להרכיב ממשלה איתו ומשתמש במניפולציות "זולות" וברורות לעין כהבטחות שיקריות אך גנץ כל פעם מחדש מאמין לו ומוכן לשבת איתו בממשלה, לצידו של גנץ יושב לפיד, שמתנגד לחבירה לביבי וכל פעם עוצר את גנץ מלהצטרף אליו. 

  • ניתוח המערכון

למערכון יש קשר ישיר למציאות הפוליטית במדינה באותם הימים, בכך שמוצגת הסיטואציה שבה נמצאים הפוליטיקאים בצורה פשוטה וברורה. ביבי מוצג ככריזמטי, חכם, מניפולטור ופוליטיקאי מבריק שיודע להשיג את מה שהוא צריך, לעומתו, גנץ מוצג כמאמין לכל דבר, מבולבל, תמים, חלש ומתומרן בקלות על ידי הסובבים אותו (במערכון הספיציפי הזה על ידי ביבי). ניתן לראות במהלך המערכון שביבי מנסה לשכנע את גנץ לחבור אליו באמצעות כל מיני טיעונים ואפילו בעבור הטיעונים הפשוטים ביותר שברורים לצופה כשקריים ניתן לראות את גנץ מאמין להם והולך ללא היסוס לביבי. 

ליד גנץ יושב לפיד המוצג כאדם כריזמטי שיודע לדבר יפה, אבל שלא  הכי יודע על מה הוא מדבר ושאין לו הרבה באופי מעבר לדיבורים. אבל במערכון זה הוא משמש כעוגן בעבור גנץ והוא מחזיר את גנץ לתלם בכל פעם שהוא משתכנע לחבור לביבי – מטרתה של הדמות של לפיד במערכון היא להראות איך שקל לתמרן את גנץ ושהוא מאמין לכל מה שיאמרו לו לא משנה מי אמר ומה נאמר.

מאקו
  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין ביבי לגנץ – ביבי הוא החכם, המניפולטור שמתמרן את גנץ, גנץ הוא התמים, המנותק, ה"פתי" שמאמין לכל מה שנאמר לו.

היחסים בין גנץ ללפיד – גנץ נוהג בתמימות ומתפתה ללכת עם ביבי, לפיד הוא השקול והמחובר לסיטואציה ששומר על גנץ מלעשות מהלכים שגויים.

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על פועלו של גנץ, על כך שהוא לא רואה בבירור איך ביבי מהתל בו ועל כך שהוא מוכן לשבת איתו באותה הממשלה אפילו שזה נגד רצון הבוחרים שלו. בנוסף, מועברת ביקורת על כך שהמדינה הייתה במצב חירום עקב הקורונה ולא הייתה ממשלה יציבה שתנהל את המצב.

  • כיצד בני גנץ הצטייר בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

לאחר שידור המערכון ודמותו של גנץ בכללי, הציבור תפס את גנץ בתור פוליטיקאי שאי אפשר לסמוך עליו, תמים מאוד שאינו מתאים למשחק הפוליטי.


בנימין נתניהו

מאקו

בנימין "ביבי" נתניהו הוא ראש ממשלת ישראל, יושב-ראש מפלגת הליכוד וחבר הכנסת מטעמה.

כיהן בעבר כראש ממשלת ישראל בין השנים 1996–1999 ו-2009 – 2021. נתניהו הוא האדם שכיהן במשך התקופה הארוכה ביותר בתפקיד. בנוסף, היה שר האוצר, שר הביטחון, שר החוץ, היה בעל מספר תפקידים נוספים ושגריר ישראל באו"ם.  ב-24 במאי 2020 החל להתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים משפט נתניהו לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות מרמה והפרת אמונים בשלושה תיקי חקירה (תיק 1000, 2000 ו-4000).

את דמותו של בנימין נתניהו בתוכנית "ארץ נהדרת" בעונה הראשונה שיחק השחקן אבי קושניר בתור אורח בתוכנית, מהעונה השניה ועד העונה הנוכחית (עונה 20) השחקן מריאנו אידלמן מגלם את דמותו של נתניהו. הוא הפך לדמות מרכזית בארץ נהדרת מאז שהפך לראש הממשלה בפעם השניה ב-2009 והוא מופיע באופן קבוע בתוכנית. 

דמותו של בנימין נתניהו בארץ נהדרת

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

בנימין נתניהו המגולם על ידי אבי קושניר (עונה 1) ומריאנו אידלמן (עונה 2 – הווה) מוצג כאדם כריזמטי וממוקד, תחמן, שובב, הפועל לקידום האינטרסים האישיים שלו תוך התעלמות ממגבלות, ויודע לתמרן את סובביו בכל סיטואציה. 

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון בארץ נהדרת הוא יהיה נתון בסיטואציה עם עוד פוליטיקאים, חלקם יעריצו אותו, יהיו בעדו ויגנו עליו בכל מחיר, ושאר הפוליטיקאים שמתנגדים לו, יהיו מתומרנים על ידיו.

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, ביבי יהיה תמיד לבוש יפה ואסתטי, עומד ישר, לא קיים איזשהו מאפיין חיצוני מוקצן על מנת לגרום לדמות להראות מגוחכת. הדמות מדברת בבירור, ובעלת כריזמה. מועברת ביקורת על ביבי דרך הטקסטים שהוא אומר אבל לא קיימת איזושהי השפלה שלו.

מאקו

מערכון שמציג את דמותו של בנימין נתניהו

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה ה-17 של ארץ נהדרת בתאריך 17.05.20.

מערכון זה שודר ביום השבעת ממשלת ישראל השלושים וחמש. מפלגתו של גנץ "כחול לבן" קיבלו 33 מנדטים ומפלגת "הליכוד" בראשות נתניהו קיבלה 36 מנדטים.

ב-16 במרץ הוטלה על גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה על ידי הנשיא ראובן ריבלין. גנץ חתר להקמת ממשלה צרה על בסיס 61 חברי הכנסת שהמליצו עליו, או ממשלת אחדות עם הליכוד. 

ב-16 באפריל 2020 תם המנדט של גנץ מבלי שהוקמה ממשלה וב-20 באפריל חתמו נתניהו וגנץ על הסכם להקמת ממשלת חירום לאומית שתתקיים בה רוטציה לתפקיד ראש הממשלה – בחצי הראשון יכהן נתניהו כראש ממשלה וגנץ יכהן כראש ממשלה חלופי, ובחצי השני יתחלפו השניים, זאת בניגוד להבטחתו של גנץ לבוחריו שלא ישב באותה הממשלה עם ביבי. עם הקמת הממשלה מונה בנימין נתניהו לראש הממשלה, ובני גנץ לראש הממשלה החלופי,  אך הכנסת התפזרה לפני מועד החילוף ולכן החילופים בין נתניהו לגנץ לא יצאו לפועל.

עקב פירוק הממשלה, התקיים עוד סבב בחירות במרץ 2021 שבו ניצח בנימין נתניהו ניצחון מוחץ עם 30 מנדטים, למקום השני באותן הבחירות הגיעה מפלגתו של יאיר לפיד עם 17 מנדטים. גנץ ניהל את מערכת הבחירות כמעט לגמרי לבדו ולאחר הבחירות התברר כי כחול לבן זכתה ב-8 מנדטים, ירידה משמעותית ממערכת הבחירות הקודמת.

במערכון ניתן לראות את הפוליטיקאים בנימין נתניהו ובני גנץ בטקס השבעת הממשלה ה-35, איתם באולפן יושבים העיתונאי בועז ביסמוט (כיום (2023) חבר כנסת מטעם סיעת הליכוד) והעיתונאית ושדרנית הטלוויזיה רינה מצליח.

  • המערכון:

קישור למערכון בסוף העמוד.

מאקו
  • מה הוצג במערכון

ראשית, ניתן לראות את נתניהו נכנס לאולפן "רכוב" על ידי בעל עסק עצמאי שנפגע במהלך הקורונה. הוא נעמד על יד פודיום ומנסה להישבע אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, אך לא מצליח, לאחר כמה ניסיונות הוא מוותר והולך להתיישב בשולחן באולפן, הוא הולך ישר ונראה בעל ביטחון עצמי גבוהה בהליכה. אייל קיציס המנחה מנסה להתקיל את נתניהו עם שאלות על דברים שנתניהו עשה שהם חסרי היגיון כמו למשל, מדוע הוא מינה שרים חסרי ניסיון לתיקים מסויימים או מדוע יש צורך בממשלה כל כך גדולה ומנופחת, אך נתניהו מספק תשובות לכל השאלות, ואפילו שהן נאמרות בהומור ונשמעות כמו תירוצים – עדיין הוא אומר אותן בדרך רצינית ומתמרן את הצופים לחשוב שהכל נעשה באופן מחושב והגיוני. ביסמוט מצדד בדבריו לאורך המערכון ונראה שהוא מאמין והולך אחרי ביבי לא משנה מה הוא יאמר. לאחר מכן, נכנס לאולפן בני גנץ על מנת להישבע אמונים למדינה בעקבות כניסתו לתפקיד ראש הממשלה החלופי, גם הוא "רכוב" על גבו של בעל עסק עצמאי, הוא עומד מחייך על יד פודיום הנאומים, מצטייר בעיני הצופה כלא מחובר למציאות כבר על התחלת המערכון, כשהעצמאי שסחב אותו אומר שהוא "שולמן" (מישהו שהוא חלק מהעמותה "אני שולמן" שפועלת למען העסקים הקטנים בישראל.) גנץ חשב שמדובר בכלל במישהו ששמו שולמן. כמו כן, גנץ בטוח שמגיפת הקורונה נמצאת בשיאה למרות שבאותם ימים הייתה רגיעה במצב וביבי ממשיך לגרום לו להאמין בכך באמצעות הצגת טיעונים מגוחכים ומנותקים מהמציאות, אך גנץ מאמין לו. קיציס מנסה להבין מדוע הסכים לכהן עם נתניהו באותה הממשלה כנגד מה שהבטיח לבוחריו וגנץ עונה לו בתמימות. 

  • ניתוח המערכון

ביבי מוצג ככריזמטי, חכם, מניפולטור ופוליטיקאי מבריק שיודע להשיג את מה שהוא צריך, 

לעומתו, גנץ מוצג כמאמין לכל דבר, מבולבל, תמים, חלש ומתומרן בקלות על ידי הסובבים אותו (במערכון הזה על ידי ביבי). 

כבר בתחילת המערכון ניתן לראות כיצד ביבי מוצא תירוץ והסבר הגיוני לכל מיני פעולות שעשה שהן חסרות על היגיון וכיצד ביסמוט מאמין לכל מילה שלו. החלק היותר חשוב של המערכון קורה כאשר ישנו דיאלוג בין ביבי לגנץ, שבו רואים כיצד נתניהו מתמרן אותו, למשל, בכך שהוא גורם לגנץ להאמין שמגיפת הקורונה נמצאת בשיאה למרות שבאותם ימים הייתה רגיעה בקצב ההתפשטות שלה, והוא עשה זאת כדי שהוא יחשוב שמדובר במצב חירום ולכן הוא חייב להסכים לשבת איתו באותה הממשלה ולעשות איתו רוטציה ובכך לחזור לכהן כראש הממשלה. גנץ מצטייר כאחד שלא מבין את הסיטואציה כמו שצריך ולא בקיא במצב המדיני. אייל קיציס מנסה לגרום לגנץ להבין שמדובר בתרמית, אך הוא לא מקשיב לו ומקשיב לטיעונים המגוחכים של ביבי, למשל, שתמונה של אנשים שנמצאים בים היא בעצם תמונה של גופות של מתים מהמגיפה שנערמו על החוף, גנץ מאמין לכל מילה וביבי גורם לו להרגיש חד וחכם ובכך מתמרן אותו להאמין לו.  

מאקו
  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין ביבי לגנץ – ביבי הוא החכם, המניפולטור שמתמרן את גנץ, גנץ הוא התמים, המנותק, ה"פתי" שמאמין לכל מה שנאמר לו.

היחסים בין ביבי לביסמוט – ביסמוט מאמין לכל טיעון של ביבי והולך אחריו בעיניים עצומות.

היחסים בין אייל קיציס לשאר הדמויות – קיציס הוא הקול השפוי היחיד שלא מתומרן על ידי אף אחת מהדמויות ורואה ומבין את המצב בצורה הטובה ביותר. 

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על פועלו של נתניהו – על כך שהוא מינה שרים לתיקים מסויימים שאין להם שום ניסיון בתחום, על כך שהקימו ממשלה מנופחת עם תיקים מיותרים שבסופו של דבר, ממומנת על ידי הכסף של אזרחי המדינה. מועברת ביקורת על כך שהמדינה לא עזרה באותה התקופה לעצמאיים שפשטו רגל במהלך הקורונה. מבקרים גם את גנץ על כך שהפר את הבטחותיו לבוחרים שלו, שלא ישב עם ביבי באותה הממשלה ועשה זאת בכל מקרה. 

  • כיצד בינימין נתניהו הצטייר בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

בעיניי חלק מהציבור, ביבי הצטייר בתור נוכל ומניפולטור, אך החיקוי שלו גם האדיר אותו בעיניי חלק אחר מהציבור, שראו בדמותו מנהיג כריזמטי שאפילו שהוא אינו ישר ואינו מדבר בהיגיון יש לו את כל התכונות שיש לפוליטיקאי מבריק – כריזמה, חוכמה, סוחף את האזרחים ועוד.


יואב גלנט

אייס + טוויטר של ארץ נהדרת

יואב גלנט הוא שר הביטחון של מדינת ישראל (מה-26/3/2023, לשעבר) וחבר הכנסת מטעם מפלגת הליכוד.

כיהן כשר החינוך ושר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, שר הבינוי והשיכון, שר העלייה והקליטה וכחבר הכנסת מטעם מפלגת כולנו. גלנט הוא אלוף במילואים בצה"ל. בתפקידו האחרון בשירות קבע שימש מפקד פיקוד הדרום. היה מועמד לתפקיד הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל.

את דמותו של יואב גלנט בתוכנית "ארץ נהדרת" משחק השחקן ערן זרחוביץ'. דמותו נהייתה פופולרית בתוכנית החל משנת 2020, לאחר שהתמנה לשר החינוך.

דמותו של יואב גלנט בארץ נהדרת

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

יואב גלנט המגולם על ידי ערן זרחוביץ' מוצג בתור אדם מנותק מהמציאות, כזה שלא מבין את הסיטואציה שהוא נמצא בה,  זעוף, מתומרן בקלות, מתנהג כמו מפקד ואיש צבא אשר נותן לחוויות שהיו לו במהלך שנותיו בצבא להשליך על הקריירה שלו כפוליטיקאי, לא יודע כלום על החיים שמחוץ למסגרת הצבאית ולא מתאים לפוליטיקה. 

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון בארץ נהדרת הוא יהיה נתון בסיטואציה שגדולה על מידותיו, הוא לא ידע איך להתמודד איתה, לרוב יתומרן על ידי פוליטיקאים/אנשים אחרים שיהיו בסביבתו, ידבר במונחים צבאיים, יתמודד עם סיטואציות (בעיקר פוליטיות) כאילו הן קורות בצבא ולא בחיים האזרחיים. 

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, דמותו של גלנט תמיד עצבנית וזעופה, הוא נוטה לעמוד ישר וכמעט לא זז, כשהוא הולך לרוב זו תהיה הליכה איטית, מדבר באופן לא ברור ולרוב משתמש במונחים צבאיים, לרוב יהיה לבוש בחליפה או במדים כדי להדגיש את היותו איש צבא, אומר מספר פעמים במערכון את המילה "גבירתי" שנהייתה מזוהה עם הדמות שלו. האלמנט החיצוני המוקצן שמודגש בדמות שלו הוא העיניים שלו, שתמיד מכווצות ויוצרות הבעת פנים כועסת.

מערכון שמציג את דמותו של יואב גלנט

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה ה-17 של ארץ נהדרת בתאריך 20.05.20.

מערכון זה שודר כמה ימים לאחר השבעת ממשלת ישראל השלושים וחמש. ממשלת חירום לאומית שהייתה אמורה להתקיים בה רוטציה לתפקיד ראש הממשלה – בחצי הראשון יכהן נתניהו כראש ממשלה וגנץ יכהן כראש ממשלה חלופי, ובחצי השני יתחלפו השניים. עם הקמת הממשלה מונה בנימין נתניהו לראש הממשלה, ובני גנץ לראש הממשלה החלופי,  אך הכנסת התפזרה לפני מועד החילוף ולכן החילופים בין נתניהו לגנץ לא יצאו לפועל.

יואב גלנט היה חלק מאותה הממשלה והוא התמנה לתפקיד שר החינוך.

באותה השנה, מגיפת הקורונה הייתה בשיאה ומערכת החינוך הייתה מושבת לסירוגין ובתקופות שימי הלימודים התקיימו, היו תנאים מאוד קשים לתלמידים בכיתה, כמו למשל חובה לשמור על ריחוק מהחברים וחובת עטיית מסכות. גלנט נכנס לתפקיד כחלק מממשלה שהוקמה בגלל מצב חירום בארץ (הקורונה) והציפייה ממנו הייתה שימצא פתרונות ישימים לקיום ימי לימודים בבתי הספר עם תנאים שהילדים יוכלו לעמוד בהם ולהציל את מערכת החינוך מקריסה.

המערכון  מדבר על כניסתו של גלנט לתפקיד השר ומראה אותו נכנס לכיתה ומדבר עם מורה וילדי הכיתה לראשונה בתפקיד:

מאקו
  • המערכון:

קישור למערכון בסוף העמוד

  • מה הוצג במערכון

ראשית, אנחנו רואים כיתה בבית ספר יסודי עם מורה וילדים בכיתה ד' שעוטים מסכות ושומרים על ריחוק, המורה מציגה בפני התלמידים את שר החינוך החדש – גלנט, והוא נכנס לביקור בכיתה. גלנט נכנס לכיתה בהבעת פנים זעופה והליכה איטית, נראה כאילו הוא מנסה להבין איפה הוא נמצא , הוא ישר פונה למורה ושואל אותה מדוע יש בכיתה "אנשים קטנים" ולא מבין שמדובר בילדים, מכנה את כיתה ד' כטרום צבא, המערכון בנוי בצורה של דיאלוג בין גלנט לבין המורה והילדים, הם מספרים לו על החוויות שלהם בכיתה, מה הם לומדים, מה קשה להם ועוד וכתשובה, הוא מקשר את מה שנאמר לו לסיטואציות שקורות ביחידות הקרביות בצבא, למשל, הוא שואל את הילדים איזה שיעור הם לומדים עכשיו, הם עונים לו "שיעור שפה" והוא מגיב "השפה היחידה שצריך במזרח התיכון היא כח", לפתע הוא חושב שהוא שמע צלצול למרות שהיה שקט מוחלט (תופעה המזוהה עם הלומי קרב) , לאחר מכן, הוא פונה לאחד הילדים ושואל אותו אם הוא איבד חבר בקרב, הוא ממשיך ומסביר לילדים שהם מוכרחים להיות מוכנים למות אחד בשביל השני, להלחם ביחד ושהמורה היא מפקדת הכיתה (ערכים שמושרשים ביחידות הקרביות בצבא). לקראת סוף המערכון, המורה מבקשת מגלנט למצוא פתרון לעטיית המסכות בכיתה וטוענת שהילדים לא מצליחים לנשום איתן, גלנט פונה לילדה שקשה לה עם המסכה ומספר לה סיפור על איך חנק אותו מחבל בשדה הקרב ואיך הוא הרג אותו והראה לה ולשאר הכיתה את האוזן שלו, שכביכול הוא מסתובב איתה עד היום. בסוף המערכון המורה מוציאה את הילדים להפסקה וגלנט זורק להם רימון וקורא להם לשחק איתו בחצר.

  • ניתוח המערכון

יואב גלנט מוצג כאחד שאין לו מושג מה לעשות בתפקיד שר החינוך ולא מכיר כלום שקשור לעולם הזה. כבר בתחילת המערכון, הכותבים מדגישים זאת בכך שהוא מסתכל על כל מה שהוא רואה ושומע בעיניים של מפקד וחייל קרבי. המורה מייצגת את הבעיות במערכת החינוך משום שהיא מזכירה כל כמה זמן במערכון את הקשיים שנקלעו אליהם התלמידים והמורים עקב משבר הקורונה, את העובדה שגלנט הוא לא תחלופה טובה יותר לרפי פרץ, שר החינוך שהיה לפניו ואת המשכורות הנמוכות שהמורים מקבלים ולכן דמותה של המורה היא קריטית במערכון על מנת להעביר את המסר הסאטירי. אך למרות זאת, גלנט ממשיך בשלו ומוכיח לצופה כמה הוא לא מתאים לנהל את תיק החינוך.

מאקו
  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין גלנט למורה – גלנט לא מבין את הסיטואציה ולא יודע מה קורה בבתי הספר ובכיתות והמורה היא "הקול השפוי" והיא מסבירה לו תוך כדי המערכון את הסיטואציה.

היחסים בין גלנט לתלמידים – גלנט לא מבין את התלמידים ואת הקשיים שלהם ונראה שהוא לא זוכר מה קורה בבית ספר והתלמידים הם ילדים רגילים ממוצעים בבית ספר יסודי שלא מבינים מה כוונותיו של גלנט.

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על מינויו של גלנט לשר החינוך, אדם שכל חייו בילה בצבא ואין לו ניסיון או יחס מתאים לילדים ובכל זאת ממונה לאחד התפקידים החשובים והקריטיים ביותר במדינה ובמיוחד בתקופה של מגיפת הקורונה – שגרמה לקריסה של מערכת החינוך. מועברת ביקורת על קודמו של גלנט בתפקיד, רפי פרץ (התבטא נגד הקהילה הגאה) , שהיה "בודק איזה בן לובש ורוד" ובעצם שגלנט אינו אלטרנטיבה טובה יותר ממנו, על השכר הנמוך שמקבלים המורים (המורה אומרת שעשתה יותר כסף בתור חיילת מאשר בתור מורה) ועל כך שלא היו קיימים פתרונות לקשיים של הילדים בכיתות בתקופה הזו.

  • כיצד יואב גלנט הצטייר בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

לאחר שידור המערכון, גלנט הצטייר כמי שלא מתאים לתפקיד שאותו קיבל, בכללי, הוא נהיה מזוהה עם החיקוי שלו בארץ נהדרת והוא נתפס פחות ברצינות בעקבותו. עד היום, כשהוא מופיע בטלוויזיה הוא מעורר באזרחים שצופים בו זכרונות מהחיקוי שלו ומזוהה עם המילה "גבירתי"


בנימין בן אליעזר (פואד)

מאקו

בנימין (פוּאד) בן-אליעזר היה איש צבא ופוליטיקאי ישראלי. לאחר סיום שירותו הצבאי בדרגת תת-אלוף, בתפקיד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כיהן כחבר הכנסת בשנים 1984–2014 וכשר בממשלות ישראל בתפקידים: שר הבינוי והשיכון, שר התקשורת, שר התשתיות הלאומיות ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה. בשנים 2001–2002 כיהן כשר הביטחון בתקופת האינתיפאדה השנייה ומבצע חומת מגן. בשנים 2001–2002 עמד בראש מפלגת העבודה.

בשנת 2014 לנשיאות ישראל. כמה ימים לפני הבחירות פרש בעקבות חקירת משטרה, שבסופה הועמד לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון. נפטר באוגוסט 2016, לפני הכרעת הדין במשפטו.

את דמותו של פואד בתוכנית "ארץ נהדרת" משחק השחקן אלי פיניש. דמותו הייתה פופולרית בתוכנית מאז תחילתה ועד שנת 2014, שבה פרש מהחיים הפוליטיים. דמותו הופיעה בתוכנית בתדירות הכי גבוהה בעונה ה-11 של התוכנית (2013), כשהצהיר על כוונתו להתמודד לתפקיד נשיא המדינה .

דמותו של פואד בארץ נהדרת

  • תכונות אופי מוקצנות  שמאפיינות את הדמות

פואד שגולם על ידי אלי פיניש הוצג כאדם מנותק מהמציאות, חסר כריזמה, לא חכם במיוחד, מדבר לא ברור, מתחמק מאשמה, משתעל הרבה. 

  • כיצד הדמות מוצגת לרוב במערכונים

לרוב כאשר הוא יהיה מוצג במערכון בארץ נהדרת הוא יהיה מרואיין של קיציס המנחה וישאלו אותו שאלות קשות שמהן הוא יתחמק או יענה בעקיפין.

  • המאפיינים החיצוניים המוקצנים  של הדמות

מבחינת נראות חיצונית, פואד מוצג כשמן, חולה, בקושי מצליח ללכת, סוג של שוכב על הכיסא, מגמגם, משתעל, בקושי מצליח לדבר. המאפיינים המודגשים הם המשקל והאף הגדול. לרוב ישתמש בביטוי "עם כל הצער שבדבר", יאמר שהוא "אחרון דור הפילים", ידבר על הרצון שלו להיות נשיא, או כפי שהוא מכנה את זה – "נשיא-סי" וידבר על הזמר האהוב עליו – עידן רייכל, לרוב יקרא לו עידן "רחל".

מערכון שמציג את דמותו של פואד

  • הסבר מקדים על המערכון שבחרתי

המערכון שודר לראשונה בעונה ה-11, של ארץ נהדרת בתאריך 3.5.14.

4 ימים לפני שידור המערכון, נחשף בתוכנית "עובדה" שבנימין בן-אליעזר היה נוהג להמר באופן קבוע בבתי הימורים בלונדון, בשנים בהן הוא נשא בתפקידים בכירים, גם בכנסת גם בממשלה. מדובר בכמה ממועדוני ההימורים היוקרתיים בלונדון, כולם אקסקלוסיביים מאוד, ומאוד דיסקרטיים. בן-אליעזר פקד את המקומות האלה עד 2002, כשברוב התקופה הוא נושא בתפקידים בכירים בממשלה: סגן ראש ממשלה, שר שיכון, שר תקשורת, וגם שר ביטחון.

בשיחה שקיים ח"כ בן-אליעזר עם "עובדה", הכחיש תחילה הכול באופן גורף. לאחר מספר שאלות נוספות הסכים להודות בן-אליעזר ששהה פעם אחת בקזינו, אך הסביר שהסיבה לא היתה הימורים.

אחרי שהוא עומת עם העובדה שהוא החזיק בכרטיסי חבר למועדוני הימורים – הוא הודה שפקד אותם באופן קבוע. 

בפברואר , 2014 כחודשיים לפני החשיפה, החליטה סיעת מפלגת העבודה שבן-אליעזר יהיה המועמד הרשמי של המפלגה בבחירות לנשיאות ישראל. מספר חברי סיעה הודיעו בגלוי בתמיכתם במועמדים אחרי גם בעקבות האשמות שהועלו נגדו על התנהגות בלתי ראויה בעברו, הפרת אמונים ואף בעבירות פליליות. הגילוי על היסטוריית ההימורים שלו, פגעו עוד יותר בסיכויו להיבחר. ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות, זימנה אותו המשטרה לחקירה באזהרה, בחשד שקיבל מימון לרכישת ביתו ביפו מאיש עסקים. בעקבות זאת, הודיע ב-7 ביוני 2014 על פרישתו מהבחירות לנשיאות.

במערכון ניתן לראות את פואד מגיע לראיון עם קיציס לאחר הגילוי על היסטורית ההימורים שלו.

מאקו
  • המערכון:

קישור למערכון בסוף העמוד

  • מה הוצג במערכון

מדובר מהדורה מיוחדת של התוכנית לרגל יום העצמאות ה-65 של המדינה. פואד נכנס לאולפן, לובש בגדים לבנים ואומר שהוא ייבחר להיות "הנשיא סי". ישר כשהוא יושב קיציס שואל אותו לגבי החשיפה בעובדה על היסטוריית ההימורים שלו, ישר פואד נכנס ללחץ ומתחיל לגמגם, לא מבינים מה הוא רוצה להגיד והוא מתחיל להשתעל כדי להתחמק מלענות על השאלה. קיציס שואל אותו שוב את אותה השאלה והוא עונה בהומור שהימר בלונדון כי אין שם ישראלים שיזהו אותו אבל כביכול מודה שהוא אכן הימר. קיציס שואל אותו אם הוא עדיין מאמין שיש לו סיכויי להבחר להיות ה"נשיא סי" למרות כל הגילויים והוא עונה שהוא "אחרון דור הפילים" שמייצג את המדינה של פעם שעשו הכל ביחד למען המדינה. לפתע הוא מפסיק לדבר ומסתכל הצידה, הוא מופתע ומשתתק, מתחיל לגמגם ולא מאמין למה שהוא רואה. הוא יוצא מהאולפן והולך לכיוון מי שהוא רואה, עידן רייכל (או כפי שהוא מכנה אותו "עידן רחל") שמזוהה כ"האיידול" שלו בארץ נהדרת, הוא מהלל אותו והוא הולך לכיוונו. רייכל  מציע לו לשיר משהו איתו והוא מסכים, הם שרים יחד פרודיה לשיר של רייכל – "שאריות של החיים". השיר מדבר על מה שיקרה אם הוא יבחר להיות נשיא ועל כך שבמקום לקבל נשיא דגול העם יקבל פושע ומושחת.

  • ניתוח המערכון

פואד מוצג כאדם לא חכם, מושחת, מנותק מהסיטואציה ומנסה להתחמק מעונש, לעומתו, קיציס מהווה את הקול השפוי שכן רוצה "להעמיד אותו לדין" ולשאול אותו את השאלות החשובות.

כבר בתחילת המערכון, פואד נכנס בביטחון גדול לאולפן ומתעלם לגמרי מהפרשה שנחשפה נגדו ומדבר על כך שהוא יבחר להיות הנשיא. כשמתחילים לשאול אותו שאלות על הפרשה הוא מתחמק ומתחיל לגמגם.

כלכליסט
  • יחסי הכוחות בין הדמויות

היחסים בין אייל קיציס לפואד – קיציס הוא ה"קול השפוי", מתנהג כעיתונאי ושואל את השאלות החשובות באמת ולא נותן לפואד להתחמק, לעומתו, פואד מנסה להתחמק מהשאלות ללא הצלחה.

  • הביקורת המועברת במערכון

מועברת ביקורת על פועלו של פואד, על השחיתויות שהוא היה מעורב בהן ועל כך שהיה מהמר בזמן שהיה בעל תפקידים בכירים ועל כך שמישהו כמוהו רוצה להיות נשיא המדינה.

  • כיצד פואד הצטייר בעיניי ציבור לאחר שידור המערכון

פואד הוא אחת הדמויות הזכורות ביותר בארץ נהדרת, הוא מזוהה בעיניי הציבור כמגמגם ולא חכם במיוחד. מזוהה עם אהבתו לעידן רייכל ועם הביטוי "עם כל הצער בשדבר". יש כאלו שיאמרו שהחיקוי השפיע על הקריירה הפוליטית שלו.


קישורים למערכונים

המערכון של דמותו של ביבי-

nelId=5305f1e969222710VgnVCM100000700a10acRCRD&vcmid=e179c81114422710VgnVCM100000700a10acRCRD 

המערכון של דמותו של גלנט –

https://www.facebook.com/ZarachovitzEran/videos/%D7%92%D7%9C%D7%A0%D7%98-%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A8-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8/356652602404528/

המערכון של דמותו של פואד –

https://www.mako.co.il/special-67fc6f3b75a38210/1eccd512c2064310/Video-2cfe3732d53c541006.htm

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל